måndag 12 mars 2012

Sakletare på stöldturne´

 Kör man genom skogen så kommer man fram till ett gammalt hus. Ingen bor där längre...

 Det bara står där och förfaller mer och mer.

 Men ännu så länge så syns de vackra detaljer på huset.

 Det var säkert älskat en gång i tiden : )

 De sista som bodde i huset var två systrar. De föddes här och bodde kvar till sin död.

 De gamla systrarna är borta sen många år nu. Det kommer inte att hissas någon mer flagga på denna flaggstång. Efter systrarna fanns det ingen som ville ta hand om ett gammalt hus med brunn på gårdsplan och utedass bakom syrenbuskarna...

 Däremot så har någon haft ork nog att slå sönder de två kakelugnarna som finns på bottenvåningen.

 Ja det är märkligt vad kraft vi kan få ibland. Nu är detta inget hus som man kan rädda mer. Taket har rasat in på flera ställen. Likaså golvet. Så jag vågar inte gå in i huset. Jag fotar genom de glaslösa fönstren istället.

Så vad gör jag då här, förutom att fotografera? Jo jag stjäl lökar. Sambon tog mig hit förra våren och jag skrek i högan sky i bilen. Tomten är översållad av blåblommor, ett hav av dem. Trodde först att det var Scilla men det var det inte. Nu är jag tillbaks för att gräva upp lite lökar att tjuva med mig. Men som ni ser. Någon har varit här före mig och totalt demolerat hela trädgården... Vildsvinen! Det ligger lökar omkringkastade huller om buller : ( Jag plockade en 20 liters hink full, vilket inte ens kommer att märkas när detta blåa hav slår ut. Tur att sambon inte var med för även om här är utplockat på saker så snubblade jag på lite intressanta fynd. Jag vet att han hade vägrat ta med dem i bilen. Men jag säger som jag brukar. Det som är skräp för någon är en skatt för en annan : ))


Så idag har jag satt en massa lökar i krukor här hemma. Ska njuta av dem på detta sätt och plantera ut dem i trädgården till hösten. Jag ska också försöka ta reda på vad det är för en blomma, har aldrig sett sådana förr. Så fort de slår ut så kommer det bild i bloggen. Kanske det finns någon läsare som vet vad det är för en sort.

Trevlig måndagskväll!

******************

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar