lördag 2 november 2013

Nu har det börjat!

WOVEMBER! 

Ett av mina mindre stickspår. Lite för tjockt garn för min smak och inte heller har jag vetat vad jag skulle använda det till. Säljaren sa att det var finullskorsning när jag köpte ullen men jag tvivlar. Korsning absolut men finull... nä, inte en chans. Säljaren hade så många märkliga idéer överlag och inte mye kunskap om att bereda ull så, finull... nä ;) Annars så var det inget fel på ullen, fin att spinna, enkel. Så varför i herrans namn gjorde jag garnet så tjockt för, jag är ju inte ens särskilt förtjust i tjocka garner!?

Så garnet har fått ligga och vila. Jag har experimenterat med att svamp och växtfärga en del av det som sedan återigen legat en tid. De naturliga färgerna är helt ljuvliga. Kan titta på dem hur mycket som helst. Den mjuka, lugn lystern de har kan inte fås på kemisk väg. Kemfärger blänker mer hysteriskt.

Denna månad november är en särskilt månad för alla ullnördar, ulloholics, ullfreaks kärt barn har många namn. Denna månad, november så drar Bloggen Wovember igång igen efter att ha slumrat i nästan ett år. En månad om året så strömmar ullbidrag in från hela världen och det är ett nytt inlägg varje dag i bloggen. Det kan vara från en liten fårfarmare, en större textilindustri eller bidrag från dig och mig. Bloggen är full av vackra (porr)bilder för den som gillar ullfiber, form och framställande.


Så vad blev det då av mitt lilla stickspår, jo ett par benvärmare :) Ett snabbt, totalt oavancerat projekt som stickades klart på ett par timmar. Jag som går i kjol och pants året om kommer nu att ha lite extra färgglatt mys om benen när det drar kallt.



Trevlig lördag på er, glöm inte att kika in här >>, för nu har det börjat!

*******


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar