onsdag 20 november 2013

Aromaterapi?


Har packat de örter, blommor och blad jag torkat i sommar. Hitills så har de förvarats i handukar hängandes lite överallt, i olika burkar och papperspåsar. Nu börjar det bli dags att skapa lite ordning i detta kaos medans jag vet vad som är vad. Örter har ju en märklig förmåga att se likadana ut när de har torkat. Eller om det är mitt minne som är dåligt...

Nu när allt är torrt så blir det förvaring i bla keso och kvarg burkar, plast ja visst men jag är stor förbrukare av dessa godsaker så burkar har jag i överflöd. Nu ligger det en prydlig liten lapp i varje burk som talar om vad det är: Flera sorters Salvia (min absoluta favorit) olika myntor, rosmarin, rosenblad, kamomill, renfana. En del blandas redan nu och en del blandningar finfördelar jag med mixerstaven beroendes på vad jag ska använda dem till. En del blir te annat kommer att användas i matlagningen, några kommer att färga framtida garn och några blandningar kommer att gå till mitt lilla projekt. En sak är säker i alla fall, ört och kryddblandningarna kommer att få ha locket tätt åtslutet för jag fick en släng av huvudvärk när jag stod där i köket bland mina burkar, kryddor och med mixerstaven i högsta hugg. Doften var tung och närmast bedövande. Det är så att det smakar ros och libbsticka långt bak i gommen. Lagom dos av dessa härligheter är nog bäst :)

Trevlig onsdag på er!

*******





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar