tisdag 16 juli 2013

Ull ull ull...

 Det har varit febril aktivitet på ull sidan ett tag nu. Sent klippt vårull har rensats, tvättats och paketerats.

 Handvarmt vatten och några droppar hårschampo är min melodi för att få ullen ren.

 Sen lägger jag över den i en plastback för att det mesta av vattnet skall droppa av innan ullen läggs på torkställningen ute.

 Grovrensad, torr och ren så packar jag in den i tidningspapper.

Och markerar varje paket med datum, höst eller vårklipp och ulltyp och färg. I detta fallet så skriver jag namnet få fåret, eftersom jag vet vad de heter. Det är sent klippt vårull från S kusins får. Inte toppkvalitet denna gång på grund av sen klippning men en hel del var värt att ta till vara. Paketen tar lite plats och håller malen borta.

 Till hösten sen så har jag mycket skoj att jobba med : )

******


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar