tisdag 23 juli 2013

En riktigt skitig ullfäll.

En av ullfällarna såg ut så här.  Sent klippt så hade det samlats en hel del i denna fäll. Både böss, avföring och en lamning fanns det spår av. 
 
 Men trots att den är så smutsig så är den värd att plocka lite extra med. Ullen kommer i från en dam som kallas Biggis och hon är ett blandrasfår med en ull som jag är kär i. Mjuk, härligt lanolinfylld och otroligt lättspunnen.

 De gula dropparna är lanolin, vilket gör underverk för nariga, torra händer och för självsprickor. Den är också en utmärkt tvål och smutslösare.

Först så plockar jag bort allt som är för kortklippt och allt för smutsigt när jag hanterar fällen.

 Ju mer dubbelklipp (när skäret gått två gånger på samma ställe på fåret) jag får bort ju jämnare garn. Dubbelklippet gör att garnet blir fullt med knölar eller så kan det bli spretigt.

 Det här partiet i fällen är smutsigt men ullen är lång och fin så den sparas.

 Böss som är lätt att få tag i med fingrarna tar jag bort men sådant här smått försöker jag att skaka ur. Det kommer inte att försvinna i tvätten men jag brukar tesa och skaka ullen lätt innan kardning och då försvinner det mesta. Att tesa ullen innebär att man drar isär den och fluffar upp den med fingrarna.

 När jag gått igenom all ull så blev den en kasse att spara och en hög med skräp : ) Detta var i princip bara ullen på ryggen och sidorna som jag rensade. Resten slängdes redan vid klippningen. Eller slängdes är fel, den hamnar i rabatterna som skydd mot bla rådjur.

 Jag fyller min ho i badrummet med handvarmt vatten och några droppar hårschampo och lägger försiktigt ner ullen. Plattar till lätt så att all ull hamnar under vatten. Någon gång under dessa 10-15 minuter som ullen ligger i badet så flyttar jag försiktigt runt ullen i vattnet. När ullen ser ren ut så lyfter jag över den till en back med hål och låter låter den rinna av samtidigt som jag byter vatten till handvarmt utan schampo. Detta blir ett sköljvatten. Oftast så sköljer jag backen med ullen ett par gånger bara, utan att byta vattnet. Blir vattnet mycket smutsigt så får jag byta.

 Ullen brer jag sen ut på min torkställning och när den är torr så går jag snabbt igenom den och kollar så att den är tillräckligt ren.

 Denna tuss hade fortfarande avföring kvar. Snål som jag är så tvättade jag om den : ))
Varenda strå av denna fäll är värd att behålla för den är helt underbar.

Fällen är grovrensad, tvättad, torr och färdig att packas in i tidningspapper eller att sätta sig och arbeta med direkt. Det är långt ifrån ett färdigt garn ännu men vi är en bit på väg : ) En del toppar i fällen är lite gula men jag tar inga starkare medel för satt göra fällen kritvit. När jag kardar och spinner den sen så tycker jag att det blir vitt nog för min smak. Eventuellt så ska denna ull färgas. Personligen så föredrar jag att ha lite lanolin kvar i ullen då jag spinner. En allt för processad ull känns torr, spröd och död i mina händer. Men det är en smaksak.

Detta var på begäran från en som undrade. Detta är mitt sätt att ta hand om denna skitiga ullfäll. Det finns lika många sätt att ta hand om ull som det finns spinnerskor ; )

Trevlig tisdag!

********

1 kommentar:

  1. Precis vad jag letade efter! Ska ta hand om min ull från klippningen igår. Tack för bra beskrivning!

    SvaraRadera