tisdag 9 juli 2013

Och här har vi resultatet.

 Av de skarpt blå blommorna så blev det inte mer än så här. 100 g blå, grön blask?
Som sagt, blått är en svårfärg att låna från naturen.

 Dessa blommor hade jag i mitt färgbad, ca två liter blå blommor. När jag tittade på de vattendränkta blommorna så såg man tydligt att de som släppte sin färg och fick genomskinliga kronblad var främst Tremastaren och den lilla blå som jag har massor av i gräsmattan, den bild som fått ett frågetecken. Efter lite googlande så vet jag att den heter Brunört.

Även om det inte blev den blåa färg som jag hoppades på så var det ett kul experiment, betydligt roligare än att städa ; ) Och återigen fick jag det bevisat för mig som jag läst mig till att de starkaste färgerna du ser i naturen fungerar oftast inte bra i växtfärgning...

Mission completed

********


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar