lördag 11 maj 2013

Koka björklöv



 ...och den här bilden vägrade ligga som den skulle så jag gav upp efter 3 försök.

 I går plockade jag ingredienser till mitt första färgbad. Valet har fallit på björklöv. Det finns överallt och är lätt att få tag i. Färgar man med björklöv så kommer garnet att bli gult. Gult är inte min favoritfärg alls egentligen men ju mer jag funderar på gult ju mer så har den färgen kommit att bli lite finare : ) Jag skulle till och med kunna tänka mig ett solgult kök.

Tyvärr så tänkte jag inte på att väga hur mycket löv jag plockade men jag fyllde en en liters kanna med råge, pressade ner löven ordentligt för att de skulle få plats. Sen kokade jag löven i 1 1/2 liter vatten i 60 minuter för att få dem att släppa sitt färgämne. Så nu har jag lite mer än 1 liter färgkoncentrat att färga mitt garn med. Koncentratet skall jag spara på flaska eller burk tills jag har tid att färga mitt  ullgarn.

Jag påbörjade även ett annat spännande projekt igår. Min 50 års present, ja jag fyller inte 50. Jag fyller inte år heller egentligen men ett sånt här har jag sagt att jag skall ha innan jag blir 50. Nu har jag fått tag i material till det så nu kör vi : )

Bilder i bloggen i morgon, ha nu en trevlig lördag.

******


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar