torsdag 2 maj 2013

En aldeles vanlig vårdag.



Varmt och vindstilla, då passar det bra att kratta. Visserligen gjorde höstvindarna sitt jobb och flyttade de mesta av löven in i skogen men vi har ett par uppsamlingsställen runt huset som jag brukar kratta. Det har varit en sån dag när man pillar lite här och lite där... lite tafatt, lite på måfå. Ser att jag borde rensa ogräs i sparrislandet, de vill inte ha konkurrens av annat som växer. De har föresten kommit upp några centimeter, så snart kan man plocka färsk sparris : ) Jag har fyllt på mer vatten i dammen, nivån är nu på max. Med tanke på all paddrom som ligger där så borde det bli 100 tals nya paddor i år. Jag har börjat att samla avelsägg från mina legbarfärgade dvärg kochin och bör kunna göra ett äggskick i nästa vecka. Den sista betesburen blev inte klar igår. Materialet tog slut. Vet inte riktigt hur vi räknat men nytt material köps in i kväll så i morgon hoppas jag att de sista hönsen kan få flytta ur det gamla hönshuset. I övrigt så funderar jag på hur jag skall lösa hönsens behov av att sandbada i betesburarna. De går ut varje dag men jag vill att de ska ha sand i sina burar i alla fall, så att de kan bada när de själva vill. Jag funderar på kattlådor med tak... så blir sanden inte blöt. Eller en bricka med lite högre kant. Till tak så kommer vi att sätta räfflad plåt över bodelen och halva buren, hmm kanske lika bra att lägga plåt över hela? Tål att tänkas på en stund till.
 
Trevlig torsdag på er!
 
*******




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar