fredag 17 maj 2013

Klorofartfyllt

 Snart så kan man börja ta av plocksalladen. Plocksallad är en bra snabbvariant om man vill ha egenodlat på tallriken fort efter en lång vinter med affärernas vattniga utbud. Lättodlad är den också. Går lika bra att odla i en blomlåda eller vad som helst. Jag skördar blad hela tiden när den väl har vuxit till sig.

 Om plocksallad är en vårprimör så är Mangold lite mer matnyttig. Den har rejäla blad som både kan ätas rakt av, blandas i en sallad eller mixas som spenat, användas i en smothie. Eller så rullar man in gott i dem och bryner på i stekpannan. Strimlad Mangold fyller ut vilken wook som helst. Den gror nu så snart kan man börja plocka blad men sen så stannar den till när sommaren är som hetast för att sätta igång igen under de lite svalare månaden. Står i landet tills frosten tar den. Man klarar sig bra på ett par Mangold plantor, de ger stor skörd. Mangold är lite som en allt- i- allo- grönsak. Smått oumbärlig och egentligen den enda du behöver i bladväg : )

 Ett par pumpa frön har jag satt och de har tittat upp. Pumpan är köpt i affären och jag har ingen aning om jag kommer att få någon frukt på dessa plantor. Detta är mitt lilla experiment. Men lyckas det så ser jag fram emot Nisse i torpets pumpkin pancakes i höst. De var rysaligt goda. Pumpa är ju lätt att lagra också. Den bevaras ju i sin egen förpackning så att säga. Kravet är frostfritt. 

Dill! Har alltid hört att det är lite knepigt med dill så jag hade inga större förhoppningar förra året när jag sådde mina frön. Herregud så bra det gick. Vi hade egen dill i frysen fram till i januari. I år så verkar det bli minst lika bra resultat. Jag ser fram emot egen dill till midsommarens godsaker.

Nu hoppas jag bara på att vädergudarna är snälla mot oss och ger oss en gynsamm sommar med både regn och sol. Förra året hade jag problem med tomaterna, det var för kallt helt enkelt. I år så har flera av plantorna redan blomknoppar : ))

Önskar alla en trevlig fredag!

*********


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar