torsdag 30 augusti 2012

Nyplockad kamomill.



Ytterligare en misslyckad svamp-plockar-promenad. Inte heller fanns det några mogna björnbär i kohagen, bara en massa fåglar och getingar i tusental som kalasade på de halvmogna björnbären. Så jag var nog i precis rätt tid när jag plockade bär sist, just innan fåglarna och getingarna hade upptäckt festen. I stället fyllde jag korgen med ett stort fång Kamomill och så plockade jag några vildäpplen till kaninerna. Även där så fick man plocka med försiktighet. Jag använde en lång pinne och rullade på de äpplen som låg på marken innan jag vågade ta i dem. De som inte hade ett stort hål i på undersidan, där det välde ut getingar plockade jag. Att plocka från trädet var omöjligt då det halvligger över en stenmur och en massa äpplen och getingar låg på muren... Hade ingen lust att trassla in mig i grenarna för dessa äpplen och bli stungen. Så nu hänger kamomillen på tork, ska avnjutas som te senare och kaninerna får ett halvt äpple var varje morgon så länge det finns något kvar i hinken. Mitt fina äppelträd som jag skulle vittja här om dagen, det som bar så mycket frukt förra året visade sig inte hålla samma mängd äpplen som förra året. Sen var de äpplena inte heller mogna ännu. Så jag väntar.

Trevlig torsdag!

****

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar