lördag 4 augusti 2012

Hur ser det ut i era odlingar?

 Här växer blandat sallad, Gurkört och i bakgrunden gurkplantor. Runt omkring så breder blomsterkrassen ut sig.

Är det snöräta rader och full kontroll som råder hos er som odlar grönsaker? Här är det allmänt kaos. Det växer huller om buller, grönsaker samsas med blommor både sådda och vilt växande. Jag har själv planterat det så och det som tagit sig hit på egen hand som jag har gillat har fått växa kvar. Ogrensrensningen har begränsats till ett minimum. Inga fina gångar här inte utan allt är placerat mitt på gräsmattan.

 Mina kryddor har växt riktigt bra denna sommar. Frysen är full med bla salvia och jag torkar mynta till te varje vecka : )

Jag satte flera squashplantor men just dessa tuggades sönder av sniglarna. Denna räddade jag genom att plantera om den i en kruka och hänga upp den på fönsterskåpet som hyser tomaterna. Squashen satte fart igen trots att sniglarna gnagt av hela toppen på det lilla skottet. Den skjöt helt enkelt ut sidoskott vid det sista bladparet.

 Blomsterkrasse, Mangold och ärtor, allt slingrande i skön harmoni

Innanför staketet odlas det kryddörter och i bakgrunden tronar pepparroten

 Men det har fungerat. Jag har mumsat egen odlade grönsaker sen i mitten på maj. Säsongen har nog inte varit helt optimal detta år, men jag som är nybörjare är mer än nöjd : ) Till nästa år blir det mer grönsaker, större land och också en satsning på sånt som man kan spara över hösten och vintern. I år blev det mest säsongsgrönt.



Blomsterkrasse i solen och gurkan i skydd under bladen

Förutom att äta av det som växer så börjar jag nu också att samla fröer till nästa år. Jag har en del plantor som jag sparat och som jag tänkte ta frön i från. Fröer är ju dyrt så kanske kan man spara en liten peng i alla fall genom att samla in egna.


Trevlig lördag på er : )


*******

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar