lördag 11 augusti 2012

En pläd, en bok och ett gott te.

 Med ett par raggsockor på fötterna så sitter man skönt i min lilla hörna om kvällen. Den ull jag spunnit till garn och de raggsockor jag stickade kommer nu till användning : ) Jag försöker i det längsta att sitta ute så mycket som möjligt. Ta vara på att det är på plussidan vad gäller värme och snöfritt omkring mig. Tidsnog så lär jag få sitta inne på kammaren och titta ut på vintereländet genom fönstret. Ytterdörren kommer att förbli stängd under några mörka, kalla månader.

Jag fick en trädgårdsbok för i våras av en bloggläsare. Den kom med posten vackert inslaget på gammalt vis, i brunt papper med ett snöre om : ) Denna bok har jag tagit fram lite då och då och kikat i. Förutom texten så har den jättefina illustrationer. En massa smarta tips, dåtidens vetenskap håller och används än i dag.

Bilden på fruntimmerspaden har dock fått  mig att fundera. Ger man ett fruntimmer en sådan spade blir nog inte mycket grävt... och så mins jag när vi grävde för dammen här. Jag med en spetsig spade och mannen med en sk fruntimmersspade. Ja inte tyckte jag att han grävde så särskilt bra inte. Min analys så här efteråt lutar åt att han medvetet valde spaden för att kunna "maska "lite ; )

 Te i koppen. Ett gott mynta te från det lilla kryddlandet. Varje vecka så nyper jag av ett par händer fulla med blad och toppar som ska torkas. Jag har fått en jätte skörd hittills och kommer nog att ha mynta te hela hösten och vintern att njuta av.

 Att ta små träd av sly eller grenar och låta tex bönor eller ärter klättra på såg jag i ett program från England. Där böjde de toppen och knöt i hop grenarna så att det blev en bågform, ett slags valv som man kunde gå igenom, jättelätt att skörda då det mogna hängde vackert ner inom räckhåll. Jag härmade den iden i år. Iden med grenar är gammal enligt boken...

 Förutom att boken innehåller en hel massa fakta, tips och illustrationer så är det så kul att titta på kläderna som man hade förr. Långkjol när man ska ut och klafsa i landet, Hatt när man plöjer : )

Och så skryt bilderna, där patron visar upp sin stolthet. Här ett uppstammat äppelträd i fin prakt. På bilden så finns självklart patron själv med klockkjedja och allt innanför västen. I dag är det inte många som skulle komma på tanken att ställa upp sig så framför nåt vi är stolta över. Tiden har ändrats.

 Just det här avsnittet har intresserad mig mycket. Konsten att förvara mat. Denna bok skrevs ju när det varken fanns kyl eller frys. En jordkällare var nödvändig eller en stuka för att få maten att hålla sig fräsch.
Jag ska på något sätt lösa förvaringen här hemma. Vår gamla jordkällare här som taket rasat in på är inget projekt jag hinner med i år. Men en stuka kan kanske vara en ide.

 Detta tips gillade jag skarpt. Tänkte just på kålmasken, äckligt grön och äckligt kladdig blir man om man ska klämma ihjäl den. Jag har rätt mycket liljor och en hel del liljebaggar att mörda. En flaska och en tratt att bara släppa ner odjuren i tyckte jag var en smart lösning. Flaskan kan fyllas med valfri giftig lösning ; )

För den exprimentuelle så kan ett slatt med sprit ge en spännande dryck efter några månader.

I boken finns också bilder och namn på en massa gamla redskap med förklaring på hur de ska användas och till vad. Boken tar upp den viktiga jordmånen och hur man får till en bra sådan, planering i grönsakslandet, samlandet av fröer, skadedjur och en massa massa annat.


Boken är gammal och sliten men jag har haft nytta av den. Tack snälla Agneta för denna gåva.


TRÄDGÅRDSMÄSTAREN
Handbok i praktisk trädgårdskötsel.
JOH. BÖTTNER och NILS BLOMGREN
Utgiven 1916

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar