onsdag 14 juli 2010

Sol, blå himmel och hav, samt en rökt laxfile...

Utsikt från den pyttelilla fiskeboden där vi åt varsin fiskmacka.

I dag har det varit lite lägre temperatur, cirka 2 grader lägre, runt 27 alltså... Vilket inte har gjort ett dugg skillnad. Man rinner bort. Vi beslöt att åka ut på äventyr i omgivningarna. Ni vet så där som man gjorde förr (när jag var barn och pappa körde). Bara hoppa in i bilen och köra runt lite och titta. Kanske hamna på nåt spännande ställe. Nu får man väl varenda miljövän på sig, ut och finåka på det däringa sättet, fyyyy! Tänk på miljön.

Japp och det var just vad vi gjorde, vår närmiljö, den närmast kroppen. Bilen är utrustad med AC och det kändes som ett skön avbrott i värmen att få åka bil. Egentligen har man väl inte råd att åka runt så där längre, så dyr som bensin och diesel blivit. Men vi tog oss råd ; ) Vi hamnade först vid Karlsholmsbruk, men jag vart lite besviken. Tyckte det var lite förfallet och inte alls så fint som Österbybruk. Sen höll vi oss i det området och letade pärlor. Vi åkte upp till Fagervik och mannen blev kär. Han vill nu ha båt. Jag har haft det på känn varje gång vi varit och badat men nu blommade hans hemliga dröm och böjelse upp för fullt. Tror minsann det bor en liten kapten i mannen. Hm, ska jag med ombord så får han bli nåt annat för då vill jag vara kapten. Nån ordning måste det ju vara ; )

Mannen smög omkring på bryggorna och kisade med ögonen mot solen och sneglade på alla båtarna. Jag kan också tänka mig en båt men jag håller tillbaks lite. Det är mye en vill ha här i livet och just nu så längtar jag mer efter ett nytt kök.

Små söta bodar. Ett område som ännu inte är så exploaterat.
Trots det fanns ett pris på en bod, 3 hundratusen. Den var i bättre skick än dessa i och för sig.

En sån här båt räcker för mig. Då kan man fiska och lägga nät samt se sig omkring

I en bod fanns en pytteliten fiskeresturang. De sålde röktfisk och hade mackor med fisk och en fisktallrik. Det var som de små bodarna. Rätt dyrt. Vi åt en fiskmacka med lax och romsås, ska tillägga att det var himmelskt gott. Laxen smälte i mun och såsen, ja såsen var bara mmmmmmmmmmm!

Vi köpte med oss en lagom "stor" bit citronpepparröktlax hem. 280kr kilot... Den åt vi senare med kokt färskpotatis och smögensås. Det var inget fel på den maten heller. Jäsingen vad fisk är gott : )



En mås har lagt till vid kajen

och en båt...

På den lilla verandan till vänster steg det ut en äldre man ur en av bodarna. Jag ursäktade att jag fotade och sa att jag bara turistade lite. Turista på du sa han och log. Mannen och jag berättade att vi var nyinflyttade något längre bort och den gamle mannen sa att det var han med. Han sa att han nu var pensionär och hade flyttat till Tierpskommun. Men sa han, de säger att pensionärer har det så dåligt här i tierp.

- Fast jag klagar inte sa mannen och svepte med armen mot havet och log.

Då log vi med och önskade att vi var pensionärer i Tierp i en liten fiskebod : ))))


Nä, tillbaks till verkligheten. Än är man inte pensionär och jag ska stoppa mig själv i säng nu : )

Natti på er, ha en bra morgondag : )

1 kommentar:

  1. Hrrrrmmm.. hörduddu, det där med att finåka

    Det är tamejfan en av de bättre sysselsättningar som finns!! Och det som tidigare var ett "bonn-nöje" (eftersom soppan var billig och bönder sällan hade tid) är nu LYX eftersom soppan är dyr.

    Jag älskar att finåka. Var åksjuk som barn och tyckte det var aptråkigt, men jag förstod tjusningen så fort jag hamnade i framsätet.

    Fisk är underbart! Ska lära mig göra underverk av insjöfisk, harr och öring när vi flyttat klart (ser mig själv stå vid Gideälven efter fiskeförbudet i höst hävts). Ska införskaffa en rök inom kort.

    Ser att ni har det bra, nu vilar jag efter allt packande; I morgon bär det iväg!! Hälsningar från fru Jonsson

    SvaraRadera