lördag 23 februari 2013

Smått långtråkigt.

En sån där lite lagom halvtrist lördag segar sig fram. Jag kurerar min tumme genom att klippa små hjärtan ur ull som jag tovat. Slö tittar på tv och har det rätt så långtråkigt. I går besöktes Småland och med hem kom en äggkläckningsmaskin. En halvautomatisk som rymmer 20-24 ägg. Den skall jag skura ur ordentligt och sen testa att den är hel innan den ställs undan inför kommande äggsäsong. Jag byggde en egen kläckare förra året som fungerade men den blev ju jätte stor. Det schabraket vill jag, kan jag helt enkelt inte ha inomhus. Dessutom så var den rätt känslig för temperatur växlingar och gick upp för högt i värme vid två tillfällen vilket gjorde att jag förlorade många ägg. Nu tar jag inga sådana risker (hoppas jag) En mindre, smidig och säkrare maskin har införskaffat. Nu är det bara att vänta på värmen, våren och att mins höns skall komma igång igen med att lägga ägg.

Den sista ullen ur säckarna jag köpte är nu tvättad och hänger på tork i badrummet. Rätt skönt att jag kommit så långt. Nu skall allt bara kardas upp och så småningom spinnas. Men i dag rör jag inte ullen. Jag skall ha en ullfri dag. Eller nästan i alla fall : ))

Trevlig lördag på er!

*****


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar