fredag 30 november 2012

Tuppslakt.

Uppe med tuppen i morse (eller det kanske var ett lite okänsligt uttryck i detta sammanhang) I vilket fall så vaknar jag bara tidigare och tidigare om morgnarna. Jag var upp och hade ätit frukost när klockan var 05.00 sambon som vaknar först efter att väckarklockan har larmat om och om och om och om igen säkert 20 gånger, han brukar placera en spark mot den så att den stängs av... om han vaknar. Vid 7-7.30 så stiger han upp som först. Jag hinner med lite smått de här tidiga mornarna men det som först och främst skulle göras idag det fick jag vänta med tills han åkt. Slakta får jag göra själv, sambon skulle svimma om han var hemma. Det blev två tuppar i frysen idag. Jag tog bara hand om låren och bröstfileeerna denna gång. 

Det här med att slakta sina djur upplevs så olika. Själv så har jag inga problem med vare sig bedövandet och avlivandet. Det som är jobbigt tycker jag är att hantera kroppen. lukten från en varm slaktad djurkropp är ubersnuskig tycker jag. Har funderat på att ha nån form av munskydd på mig. Helst skulle jag önska att man kunde hänga undan kroppen en stund tills den svallat, blivit kall. Då luktar den nämligen inte. Tyvärr går inte detta efter som slaktkroppen måste tas ur så fort som möjligt. 

Därför, hur många tuppar eller kaniner jag än har som skall slaktas så blir det aldrig mer än 2 åt gången. Det hade varit praktiskt att kunna vika en halv dag åt att slakta ur allt som skall slaktas och sen var det klart. Men tills jag löst lukten och illamåendet så blir det en i taget : )

Trevlig fredag på er!

****





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar