fredag 16 november 2012

Lite vilsen.

Jag hörde ljud igår morse, från den lilla inglasade verandan. Ser ni den bakom gardinen?



Innan jag hjälpte den ut så fick den ställa upp på några bilder. Just dessa talgoxar tycker jag är rätt så roliga. De är nyfikna, påhittiga och nästan smått tama om man matar dem. I Grödinge där jag bodde i 12 år så knackade de på mitt fönster om morgnarna när jag satt och åt frukost. Första gången det hände fattade jag ingenting. Men det var mitt i vintern och maten jag lagt ut till fåglarna var slut. Talgoxarna såg till att jag blev varse detta : )

Här så har vi en hängränna som slagit sig lite av vinterisen som hasat ner från taket någon vinter. Regnvattnet blir kvar på ett ställe i rännan och de små talgoxarna flyger från den stora busken som står vid husknuten till rännan och badar, sen tillbaks till busken igen där de skakar sig torra, sen till badet igen... Jag har inte hjärta att se till att hängrännan blir rak. Det skadar ju inte huset och fåglarna mår bra : ) Vi har en teleledning som hänger ner från övervåningen på utsidan av huset. Den ska åtgärdas. Men nu så används den av talgoxarna. De klättrar på den och kan kika in på oss när vi sitter till bords. De går på marken tillsammans med hönsen, det ser så roligt ut. Studerar noga där någon höna krafsat, äter det de stora missar.

Denna lilla oxe hade lyckats flyga in genom en av de små rutorna där vi tagit bort ett trasigt fönsterglas.

Trevlig fredag !

******





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar