torsdag 1 november 2012

Hur fotar man tovade sulor snyggt?

Eller det är nog så att hur man än fotar ulltovade sulor i 4 nyanser av brunt så blir det inte snyggt hur man än försöker : ) Jag får istället påpeka det praktiska i dessa sulor och det faktum att de var helt gratis. De är väldigt varmt och skönt för fötterna. De är tovade efter sulan i mina gummistövlar och kommer att befinna sig där i när kylan kommer. De går att tvätta både handtvätt och skulle jag tro 30 grader i maskin, ulltvätt eller skontvätt. Om det nu skulle behövas. I vår när sulorna gjort sitt så är det bara att låta dem gå vidare till moder jord genom komposten.

Jag har försökt mig på att tova förut och alltid misslyckats eller i alla fall inte fått till det resultat jag önskat och sett framför mig. Kan ju bero på att jag tycker hela processen är tråkig. Men nu satt jag här med en rätt stor mängd dubbelklipp som jag rensat ur den ull som jag spinner och kardar. Kändes synd att kast bort dubbelklippet bara. Nåt borde det gå att använda till. Ska man tova så ska ullen kardas först för att fibrerna skall kunna läggas omlott när det skall tovas. Dubbelklipp är korta fibrer på 1-2 cm... hur kardar man sånt?

Jag struntade i att karda. Testade ett annat sätt i stället. Fyllde vanliga 3 liters påsar med ca 4 cm tjockt lager av klippet. Plattade till påsen, Stänkte i hett spåvatten och plattade till igen. Sen höll jag på så gnuggade utanför påsen, ovanpå. Vände på påsen, i med mer hett såpvatten när det kallnade och allt eftersom det rann ut. Till slut så hade jag en filtad bit i påsen som jag kunde ta ut och fortsätta arbeta med.

När jag var nöjd sköljde jag ur såpvattnet ur filten. Lät den torka och klippte sen ut sulor efter en mall. Laskade kanterna med en bomullstråd. 
Klart.

Det gick så smidigt att jag gjorde filt till fler sulor. Ska se till att sambon får ett par till sina kängor.
 Hur de ser ut spelar ju ingen roll de syns ju inte i skorna : )

Trevlig Torsdag!

***


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar