måndag 10 oktober 2011

I mitt skafferi.

Borde inte sitta uppe nu, nästan mitt i natten. Klockan är 23.30 vad än tidsangivelsen från blogger mallen säger. (Ska ändra den nåndag.)

Har varit lite lessen över brist på äppelträd här (på vår tomt) och stirrat rätt in på folks tomter där äppelfrukten ligger på gräsmattorna och ruttnar bort... eller lockar till sig rådjur. Ja här har vi inga grannar men varje tur med bilen mot civilisationen innebär ju att jag frestas av all frukt som bara ligger där. Tänker ibland att man skulle stanna till och knacka på, fråga om man får plocka lite. Men, det blir liksom aldrig av. Sen kom jag på att det finns en öde tomt inte så jätte långt härifrån där huset är bortom all räddning men kanske det fanns äpplen där som kunde räddas : ) Det fanns det, Jag plockade en hel pappkasse full. Äpplena har nu blivit till mos och burkarna står staplade i skafferiet.

Inte har det blivit så mycket odlat här heller, kanske därför det kändes så viktigt att i alla fall ha tagit hand om någonting som naturen har gett. Men sen när jag försökte göra plats åt burkarna med äppelmos så insåg jag att så illa var det ju inte. Jag må ha misslyckats nästan kapitalt med grönsakslandet (skyller på kålmaskarna) och tomaterna (skyller på mannen, som sattre frön försent) men kryddor har jag odlat och använt i maten.


Och i skafferiet är det bra trångt, där tronar burkar med:

Blåbärsylt

Björnbärsylt

Rödavinbärsgele´

Rabarmergele´

Rabarbermarmelad

Fläderbärsaft

Blåbärsaft

Rabarbersaft


Sen så är ju frysen full av svamp, så så jädra illa är det ju inte. Känner mig huslig, stolt och rik : )


*************

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar