fredag 17 december 2010

Julstök i både butik och hem...


Helt slut efter en dag i affärerna tillsammans med alla andra som också varit ute i samma ärende att julhandla. Det väntas rekord i julhandeln igen, liksom det gör alla år. Jag bidrar inte, vi köper inte längre julklappar. Vi frossar i mat! och umgänge med julmusik och goda anekdoter till en varm glögg...

I mataffären var det lika trångt som inne på Toys are us. Fast dit in gick inte jag. Jag höll mig ifrån alla såna ställen och trängdes med de andra köpsugna tanterna i mataffären. Vi kastade oss över skinka och syltor. Proppade kundvagnarnas fulla med julmust och vörtbröd för att tillslut stå och svettas i våra vinterjackor i kassakön, sucka lite när någon strulade med betalningen. Hem kom vi med matvaror för flera tusen, nu är förråden fyllda. Jordkällaren hyser nu diverse julöl, julmust och någon flaska rött. Frysarna är proppade till bristningsgränsen och kylen likaså. Jag hoppas att jag inte behöver besöka någon affär mer förens efter jul... för då ska jag julhandla. Då har de ett helt annat pris på det mesta. I dag har jag kikat runt på lite saker jag vill ha, men inte till det priset som var satt nu.

Vi stannade till vid pizzerian på vägen hem, för magarna var tomma och jag hade minimal lust att tända eld i vedspisen och vänta på att den skulle bli varm nog att laga mat på. Pizza lät som ett bra alternativ. Och det är ju så, ibland är sånt bara så satans gott, lätt och smidigt så blir man mätt. Sen återstod bara att packa upp alla matvaror och hejda galna hundar som trängdes vid påsarna.





Undrars hur detta har gått till, på nått underligt sätt så hade sådana hära sliskiga ischolkader från affären smugit sig ner i en av påsarna. Besynnerligt. Jag som gärna gör allt själv kan väl inte ha!? De är ju fulla av enbart snusk, knappt någon choklad bara en massa socker och äckligt fett... inte ens riktigt fett.
Men de smakade underbart till kaffet i alla fall ; )

*****

Straxt på spåret, och jag ska som vanligt somna framför tvn. Mannen har stått för maten i kväll, dvs han stekte potatisen och tittade till den fläskstek som jag kryddat upp och satt in i vedugnen. Till detta konsumerades något glas glögg, julmusik på hög volym och en julöl.

Stämningen var på topp i köket och han som säger att han inte gillar julen ; ;

Trevlig fredags kväll på er där ute!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar