måndag 21 april 2014

Tuschlav del 3.


Underbara vårmorgon. Tassar ut i bara mässingen och kikar i burken som jag la garnsnutten i igår. Känner mig som en 5 åring på julaftonsmorgonen... Färg hade den fått, fin var den men inte så särskilt blå. Kanske hade den kunnat ligga ett par dagar till men något säger mig att det är denna färg jag får så jag skyndade mig att äta frukost för att sen kunna slabba med mina burkar. Silade bort färgvätskan från tuschlaven och hällde den på en ren burk, i med det garn jag tänkt färga, en härva alpacka och en härva mohair. På med locket igen. Nu är det bara att vänta. Resten av laven hällde jag i en ny burk, på med vatten så att det nästan täckte och i med lite mer ammoniak denna gång. På med lock och ställ undan. Båda burkarna får nu stå ute igen i sol på dagen och kallare om natten. Hoppas denna dag går fort för jag är väldigt nyfiken på hur pass bra det obetade garnet tar åt sig färgen tills i morgon.

Trevlig måndag söndag :)

******


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar