söndag 27 april 2014

Jakten på det gröna.

 Min jakt på grönt går vidare. I går så gjorde jag ett nytt försök med björklöv. Lät dem koka i 2 timmar och vattnet blev riktigt grönt. Vilken yes-yes-yes känsla jag fick, äntligen! När sen garnet som var alunbetat skulle färgas så blev det samma färg som badet på bilden GULT, IGEN. Jag skall inte hyckla med att jag blev en smula missnöjd. I morse så skulle mitt senaste fynd prövas. I går var jag sakletare på okänd ort i okänd skog och snubblade på denna slängda gryta bland en massa annat som folk bemödat sig med att dumpa i skogen. En hel järngryta, urkokt utan fett och lagom rostig, det är precis vad jag behöver. För att få grönt om man har järnfattigt vatten så kan man pröva att färga i en järngryta eller efterbehandla garnet i järnvitriol. Jag börjar med att försöka göra grönt i gryta :)

 Eftersom jag nu redan hade detta gula bad så testade jag att färga ullen i den i järngrytan och hoppades på ett mirakel. Det uteblev så nu har jag ännu mera gul ull.

Nåja, sallad är grönt i alla fall och det börjar jag få gott om i min odlingslåda. I dag har jag skördat både sallad och noppad blad från spenaten :)


Trevlig söndag!

******


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar