lördag 15 februari 2014

Svart alpacka.


I går så provspann jag det som fanns i en av de fyra påsarna, svart alpacka. En liten herre som till vardags trampar omkring i Stockholm hos en nät vän och hans fru :) Det var kul att spinna svart ull, har inte spunnit så mörk fiber på väldigt länge. Inte helt lätt att se vad som händer med ullen innan den går in i rocken. Får nog flytta fram rocken till ett fönster och bättre ljus till nästa gång. Ullen tesade jag bara upp, skakade ur skräpet och spann den otvättad. Jag är nöjd med resultatet. Ett jämnt garn med fin glans.

I går var det alla hjärtans dag, det har nog inte undgått någon. Jag är ingen vän av den köphysteri som exploderar denna dag men vem vill inte få en extra tanke från sin partner? S ringde på väg hem från jobbet och meddelade att han skulle stå för kvällsmaten... Så jag satt igår och stickade på min kofta i vardagsrummet, på bordet stod en bukett med blommor som jag fått. S stökade med maten i köket, jag fick inte komma in och titta. Det är lyx att bara få sätta sig vid ett dukat bord där nån har ansträngt sig lite extra. 

I går stickade jag färdigt och maskade av bakstycket på koftan. Bara ärmarna kvar nu :))


Trevlig lördag!

****



2 kommentarer:

  1. Jag tror jag snart måste försöka mig på alpacka, ett så glansigt fint garn du gjort. Räknar med att det blev mjukt också. Alpacka värmer väl dessutom väldigt gott?
    Ja, mat lagat av andra smakar alltid bättre :)

    SvaraRadera
  2. Alpackan är lättspunnen, ofta väldigt lång fiber. Men det är skillnad på alpacka och alpacka. Finns riktig skräp ull även bland dessa djur. Ullen varken kliar eller sticks och den är superlätt och luftig. Värmer otroligt bra. Testa den :) Den finns i väldigt många fina naturfärger också om man inte tänker färga själv.

    SvaraRadera