tisdag 18 februari 2014

Galläpple.


Jag färgar handspunnet garn idag, igen :) På bilden är det ett galläpple från ett ekblad, en utväxt som orsakas av en liten insekt, en stekel. Jag samlar såna, galläpplen alltså. Blekinges landskapsträd är ju ek så det är lätt att hitta dessa små äpplen. Man får samla på dem ett tag tills man har tillräckligt många innan de räcker till ett färgbad. Detta lilla äpple fann jag sent i höstas. Det låg på marken, nästan alldeles upplöst av väta men ändå när man tryckte på det så gav det ifrån sig en fin färg :) Jag måste helt klart samla mera såna här små ek äpplen så att jag kan färga nån liten härva garn.

I grytan i kväll så sjuder jag små skvättar av kanelspindelskivling, såna skättar som jag sparat från första badet. I färgvätskan simmar ca 200g jämtpacka. Jag måste ha mer färgat garn till min kofta. Tror inte det jag färgat räcker. Om färgen nu inte blir samma som den jag redan har färgat så går jag över till plan B :))

Trevlig tisdag!

***

2 kommentarer:

  1. Jag har läst om galläpplen men aldrig sett några, så fint du visar en bild. Men här växer det oansett nästan ingen så jakt blir det nog inte. Hittade ett träd bort i gatan när jag letade en sommar, det var allt.
    Spännande att se vad du får för färg den här gången :)

    SvaraRadera
  2. Jag tror att man kan finna galläpplen på andra träd också, men om de ger färg vet jag inte. Annars finns det ju så mycket annat fint man kan plocka och färga med, som tur är :) På bilden är mitt galläpple rött, men när de är färska så är de lika gröna som lövet de sitter på.

    SvaraRadera