torsdag 27 februari 2014

Konsten att spinna tunt på en louet.

 1. Singeln 2. Det färdiga garnet, tvåtrådigt.

Spann tunt här om dagen. Det behövdes lite mer av den gråa gotlandsullen till min kofta. Jag har gjort så att jag började ju att sticka innan jag spunnit klart allt garn jag behövde. När jag satt och spann min tunna singel så slog det mig att lueten (spinnrocksmärke) ofta får skäll för att vara stark och hård. Inte den bästa att spinna tunna garner på. Många föredrar Ashford, speciellt om man skall spinna angora. Jag håller inte med, mina erfarenheter av Ashford är obefintlig så jag kan självklart inte jämföra de två men jag tänker visa på hur man kan använda en louet om man nu tycker att den har för hårt pådrag. Någon frågade, hur man spann på en Louet -den rycker ju ullen ur handen på en, man får hålla i stenhårt så man blir blå om tummarna... 

Den gröna linjen visar hur singeln normalt dras in på spolen. Den röda linjen visar hur man kan låta singeln gå över flera krokar innan den rullas upp på spolen.

Här är ett enkelt knep om man tycker att den drar på för hårt, led singeln över flera krockar innan den rullas upp på rullen, det minskar kraften betydligt. Ju fler krokar ju mindre pådrag. Ju bättre kontroll du har över hand och fot ju bättre spinner loueten. Den är ingen nybörjarrock säger en del och nej, kanske inte. Den är inte så förlåtande alla gånger :) Personligen så kan en bra nybörjarrock vara ett loppisfynd, bara hjulet inte är skevt så är de oftast bra rockar att lära sig trampa och mata i takt på. De kostar inte så många kronor heller. Många hittar så pass bra begagnade gamla rockar att de fortsätter att använda dem och varför inte. En ny rock är inte alltid bäst. Gamla rockar är också oftast väldigt bra stt spinna tunna garner på, men bevisligen också loeten ;) Louet är en proffsrock men är du nybörjare och vill köpa en, gör det! Det är en suvären rock som hållit världsklass i 100 år. Reservdelar är lätt att få tag på och alla spolar och vingar passar till alla modeller. 


Att låta singeln gå över flera krokar kan man använda sig av på andra rockar också :)
Trevlig torsdag!

****












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar