måndag 6 januari 2014

Ett kok stryk och hett vatten, sen blev det ordning.



Lite däng i hett vatten med lite vanligt vittvättmedel och härvan blev betydligt bättre än igår. Blev kanske en smula överambitiös när jag härjade runt med händer och garn i vattnet för det fanns en tendens till filtning när jag tog upp det. Men rent blev det och provstickat har jag gjort och jag är riktigt nöjd. Garnet är sagolikt mjukt. Ett sånt här garn skall babysar bära närmast kroppen, fast det skriver jag med en varning. Finns stor risk att man kramar ihjäl barnet ;) Men garnet duger lika bra till en gammal kärring som inte tål kliande kläder.

Stickade en bit på min provlapp med väldigt små rundstickor nr 2 tror jag att det är. Sen bytte jag till nr 4 och stickjade en bit bara för att testa lite. Jag vill ha en tät stickning med ett tunt garn. Men jag vill inte att stickningen blir stum och hård. Det blir nog rundsticka nr 2 till detta projekt storlek 4 blev för glest. Men först så skall jag spinna klart allt garn och sen så skall det färgas. 

Ull är bra shit, man har kul läääänge :)

********

Sen har jag gotlandslockar som måste tvättas, hämtade dem igår...



1 kommentar:

  1. Så bra det blev vitt. Garn brukar ha det bra av tuff behandling men ack så lätt det kan tova ibland. Det kommer bli en fin stickning, 2 mm, deeeet är tunnt garn det :)

    SvaraRadera