lördag 5 oktober 2013

En blommande plätt.




Stackars bortglömda blomma. I vanliga fall så är plättar i luften min specialitet. Jag brukar alltid få dem hiskligt stora och vackra. Så var det förr, innan jag flyttade hit. Kanske hade jag mer tid till mina krukväxter förr. Här är det små fönster i den mörka lilla stugan med heta element under alla fönsterbrädor om vintern så jag har helt lagt ner krukväxter. De mår inte bra i en sådan miljö. Men denna lilla plätt följde med i en julkorg och när julen gjort sitt så hade jag inte hjärta att slänga plätten. Den lyckades överleva och i våras så ställde jag ut den och glömde bort den.

Den stackarn har haft det tufft. Våren var torr, inte mycket regn föll och jag hade kort minne och gav den sällan vatten. Sommaren gick i samma tema. Mycket värme och få droppar vatten... Det växte ut nya rankor och små söta löv som jag fick klippa ner hela tiden eftersom de torkade ihop. 

För ett par veckor sen fick den flytta in. Nu står den i ett fönster och försöker överleva. Den har till och med börjat att blomma, stackaren. Jättesöta blommor som ser ut att var gjorda av mjölkfärgat glas med ett litet frö i.

Jag borde ge den en chans och ge den lite kärlek, kanske lite ny jord : )



Trevlig lördag!

******







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar