torsdag 13 december 2012

Det allra varmaste.




I går klipptes det angorakaniner. Två blå ungar har jag sparat från sista kullen, de klipptes nu ner för första gången. Jag var snäll mot dem och lämnade 1 cm av ullen kvar på dem. Det är ju trots allt vinter och kallt. Min ena avelshane klipptes ner och jag måste säga att jag blev helt stum när jag hanterade hans ull. Vilken ull! Bra har den alltid varit men igår var den fantastisk. Även han fick behålla en centimeter runt om på kroppen.  Fibern hade en väldigt bra längd trots det. Han är far till de blå ungarna och jag har även en lynxfärgad hane efter honom. Den lynxfärgade har en super härlig ull så nu hoppas jag att även de små blå får samma fina kvalitet på sin ull. Det är ett litet vågspel att klippa dem under vintern. Mina bor ju ute året om men jag har möjlighet att flytta in dem i den uppvärmda husvagnen om det skulle behövas när det är nyklippta. I  natt hade vi -14 och där går väl gränsen. Blir det kallare så flyttar jag in dem.

Det är lite fiber noja just nu. Jag har fortfarande fårull kvar att karda och spinna till garn. Sen har jag nu några påsar med underbar angoraull att ta tag i och fler kaniner väntar på att bli klippta. Jag längtar redan tills jag får sätta mig vid spinnrocken igen. Men först ska jag avsluta koftan. Jag hade ju en ärm kvar när mailet kom... någon ville köpa av just den ullen som jag stickar koftan av, så jag sålde det sista jag hade av det garnet och repade upp min kofta. En smula galet kanske men nu har jag snart stickat klart en poncho istället : )

Det är en lätt magisk känsla att sticka av ett garn man följt under hela processen. Nu är det också riktigt kallt och då känns det helt rätt med raggsockor, sjalar, halsdukar, ja allt stickat ligger helt rätt i tiden. Tydligen väldans modernt också. 

I kväll ska vi hämta hö hos bonden och ta en sväng förbi biblioteket. Jag hinner inte läsa så mycket nu när jag har så mycket kul med mitt garn och min ull, men någon liten bok ska man nog hinna kika i. Tänkte mig någon om växtfärgning kanske.  


Trevlig lucia på er allihopa!

****




1 kommentar:

  1. O vilka härliga foton. Ja jag kan riktigt känna den fina ullen.
    Önskar dig en fin och kall helg, kram från Maria

    SvaraRadera