måndag 7 maj 2012

Vi har fått kycklingar.

 Ja inte heller i dag blir det några bilder från trädgårdsmässan för det hände annat roligt här i går. Surhönan som legat och ruvat for ur hönshuset med ett kackel. Jag passade på att kolla äggen under uppståndelsen och upptäckte att det var hålslag på äggen : ) Hålslag betyder att den på insidan vill komma ut. Framför allt så betyder det för mig att den lever...

 Det har varit lite si och så med ruvningen av dessa ägg. Först la sig den gula hönan och ville ruva. Jag stoppade då in ett gäng märkta ägg under henne. Sen låg hon så fint, i fred och ruvade i redet högst upp. Efter 14 dar så tog en annan höna över... I vanliga fall så brukar jag skärma av en ruvande höna men denna gång flöt det ju så smidigt att jag struntade i det. Emellan åt så har ingen höna legat på äggen och ibland har två hönor ruvat dem. Ingen ordning alls med andra ord.

 Sista dagarna nu innan kläck så ingrep jag, trots att jag faktiskt inte riktigt trodde att dessa ägg klarat sig och bestämde helt frankt vilken höna som skulle få ruva.

 I går kläcktes alltså denna lilla krabat. Här några timmar gammal, torr och fin : )

 Och i morse denna. Fortfarande lite ynklig och blöt.

Trots att man inte har ett dugg med detta att göra så blir man lite stolt över sina duktiga hönor och tupp. Nu bor de små kycklingarna och EN mamma höna i ett eget bås. Allt för att undvika framtida konflikter om vems kycklingar det är ; )


Trevlig måndagskväll på er.

****************

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar