torsdag 31 maj 2012

Dammens första badgäst.

Och det är INTE onsdag när detta skrivs, korkade blogg. Det är TORSDAG! En väldans tidig torsdag förvisso.



Denna käcka padda stor som en knytnäve tog ett bad redan andra dagen i den vattenfyllda dammen. Efter en natt märkte vi att vattennivån sjönk i dammen med någon centimeter. Vår skarvning av dammduken var inte okej. Dammen tömdes ut till skarvnivå, fick torka två dygn, sen limmade vi igen, la i press i 24 timmar och fyllde upp dammen med vatten. Paddan såg jag bara en gång i dammen men när jag grävde upp en rabatt bakom huset så hittade jag en groda i jorden som desperat försökte finna svalka och något som kan likna fukt i vårt ökenparadis här i Blekinge. Jag släppte den i dammen och där bor den nu : )) Det är det här som jag ser fram emot med dammen, djurlivet. Kanske kommer det någon fågel som man annars inte ser så ofta... hm ingen Häger hoppas jag. Sen alla grodor, paddor och salamandlar som lever här, jag hoppas de besöker dammen. Kan bli fina foton : )) Och så växterna runt omkring. Det googlas friskt för att få inspiration till att skapa något vackert runt dammen.

Nästan hela fallet/bäcken är ni täckt med sten, liksom sidorna på dammen. Vi har varit i Kalmar och handlat pump, filter och lite vattenväxter. Fiskar väntar vi med. Det blir nog guldfisk till en början. Nu återstår lite pyssel runt dammen för att få det snyggt, växter ska planteras runt om, mer sten ska hämtas, mer sten ska hämtas och mer sten ska hämtas. Sen ska växter planteras i dammen och pumpen monteras. Slangar skall döljas, sen så blir det så fiskar : ) Det kommer att bli mer bilder här i bloggen på dammen och bygget när det blir lite mera färdigt. I dag ska jag slå av på tempot, ha en dag av återhämtning. Annars så stupar jag nog lagom till midsommar. Jag har hunnit med att spinna upp nästan all ull jag fick sist och stickat tre par raggsockor : ) Fast spinna är ren avkoppling så tänker jag förbjuda mig själv att röra spinnrocken också.


Hej svejs!

****


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar