onsdag 16 maj 2012

Äntligen, Spenat och sparris!


Den allra första riktiga skörden...Grön, krispig och alldeles ljuvlig spenat. Den äter jag helst naturell, det finns ingen anledning att förstöra en så fin grönsak genom att göra något med den . Jodå, det funkar bra att odla i mina pinnlådor som jag hade ett sådant besvär med. För någon dag sedans så rensade jag mellan raderna och plockade bort lite av sådant som växer för tätt, nej inte slänga, äta upp! Även våra sparrisplantor som planterades förra året har vi nu smakat på. Jag la en svart plasthink över den ena plantan, på så sätt så fick vi både vit och grön sparris : ) Det blir inte mycket till sparris de första åren men goda var de i alla fall. Lite olja, lite peppar och salt, sen las de en snabbis på grillen *mums* Knoppar som kommer upp efter denna skörd måste vi låta bli för nu ska sparrisplantan få växa till sig. Jag börjar förstå varför den kallas primörernas primör... Längtar redan tills nästa vår och att plantan har vuxit till sig så vi kan skörda några fler knoppar.


Trevlig Onsdag!

*******




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar