fredag 18 maj 2012

Gräva, gräva, gräva och så gräva lite till...

Just nu är jag rätt trött och sliten i kroppen. Dagarna är förtrollande. Det blev en mild skirt ljusgrön ton på träden runt omkring mig. Gräset växer så det knakar och i odlingsbäddar och lådor utvecklas det jag sått till ätbara ting. Och jag fortsätter att gräva och gräva... Det tycks aldrig ta slut med grävarbete i en trädgård. Lite som med ogräsrensning fast tyngre. Och förhoppningsvis så gräver man bara en gång på samma ställe, förhoppningsvis.

Jag grävde bort grästuvor från de stora stenerna och anlade en rabatt. Sen så har det fortsatt av bara farten. Jag satte ut en liten sittgrupp och då var det bara att ta tag i nästa grävningsarbete. Från sittgruppen tittar man ut över en enorm rothög, en sak jag slaktade förra våren. En enorm "tuja" typ. Ja jag vet inte vad den heter och inte tänker jag ta reda på det heller. Skrället var enorm. Över 15 meter i diameter. Den bara låg där och hade spritt sig som en jätte spindel längs med marken *ryser*. Just denna sort beter sig så och ska så göra. Men tyvärr, jag avskyr allt vad tuja heter, alla former av såna där märkliga barrliknande saker får mig att tänka på kyrkogårdar. Det brukar finnas sånt där. Är väl tänkt att det ska pigga upp med lite grönt om vintern. Jag tycker det är alldeles förskräckligt gräsligt. Så väck med den.

Kvar finns nu en enorm förvriden rotklump. Aldrig i livet att jag tänker ge mig på att gräva upp denna sak. Men täcka den med något det ska jag och området runt roten som nu har prytt sig själv med tistlar och maskrosor sen de gröna kvävande grenarna försvann. Här ska det sättas rosor. Så jag har förberett och grävt upp hela detta område, rensatt bort alla tistlar och maskrosor ur jorden. Satt potatis i väntan på hösten då jag ska bestämma mig för vilken sorts rosor jag ska ha där. Inte helt lätt i rosdjungeln.

Ja och när man då har spaden framme så är det ju bara att knuffa skottkärran till nästa projekt, naturligtvis så måste man gräva även här innan man går vidare. Men här har jag sambon med mig. Även han finner just detta projekt intressant. Vi har grunnat på det ett år nu, i dag satte jag spaden i jorden för att avlägsna ytterligare en bit gräsmatta...

Trevlig fredag!

*****

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar