söndag 15 april 2012

Jag odlar dyrgripar.

 Under dessa två små petflaskor odlar jag fattigmanssparris som de kallades förr. Svartrot står det på fröpåsen. Jag har gjort en odlingslimpa med ett rejält lager kompost i botten och över ett väl tilltaget lager med jord. De kräver det ser ni. De blir långa smala goda ätbara rötter. Men de vill ha luftig lätt sandig jord. Då utvecklas rötterna bäst har jag läst mig till. Alltså har jag gjort mitt bästa för att se till att de ska ha det så bra som möjligt mina svartrötter.

Svartrötter köper man i mataffärernas grönsaksdiskar. Två smala rötter för runt 25-30 kronor... inte direkt någon fattigmans mat inte. Jag köpte en fröpåse för ungefär samma summa och fick en handfull frön att sätta i jord. Av dessa frön har TVÅ kommit upp!? Alltså odlar jag svartrot till samma pris som man kan köpa dem för i affären. Varje morgon sen jag såg dessa taniga små grässtrån titta upp så har jag grälat på dem, förmanat dem, hotat; Våga bara inte dö! Än så länge så är de vid liv...

Jag har ett ess i rockärmen för säkerhetskull. Jag sparade några frön, de ska jag förgro inne.

Fortsättning följer till hösten : )

Ha en bra söndag på er, nu ska jag ut och gräva i jorden.


1 kommentar:

  1. Jag måste säga att jag är lite orolig! Med alla dessa grönsaker så tror jag att du och jippe kommer att utveckla kanintänder lagom till hösten!

    SvaraRadera