fredag 18 mars 2011

Frukost på sängen...


I går bakades det bröd i köket. Det blev 6 stycken limpor med lite varierande innehåll. Jag fortsätter att experimentera med min nya hobby, bakning. Det mörkare brödet på bilden innehåller nypon. Jag torkade såna i höstas, gjorde nyponsoppa på dem och hade någon halv deciliter kvar i en burk. En halvdeciliter torkade nypon, det blir inte mye soppa av det. I stället så kokade jag dem mjuka och använde dem och vattnet som degvätska till en deg. Jag har inte smakat på det brödet än, men det fick en häftig färg : )



Mannen rymde till Göteborg igår så jag här ensam hemma. Har legat och vräkt mig i sängen på både tvären och bredden i natt. I morse så tassade jag ner, släppte ut hundar, väckte hönsen och konstaterade att den höna som igår bestämde sig för att ruva på rätt ställe dvs vårt provisoriska rede, låg kvar i det. Kanske kanske.... jag håller tummarna : ) En annan tokhöna har fattat tycke för förrummet och lägger sina ägg mellan två höbalar. Det är henne jag lyfter bort för där har vi ingen värme. Vill ju inte att damen ska frysa om rumpan när hon försöker ruva på betonggolvet.



Ensam hemma. Vad passar väl bättre än att unna sig en lite lyxigare frukost? När hundar och höns fått sitt så gjorde jag i ordning en frukostbricka och tassade upp till sängen igen med nya numret av lantliv under armen, denna tidning som retar så många ; )



Nybakt bröd.



Köpe tomater & dansk salami...



Hemmagjord färskost. Bakade bröd på vasslen, gjorde färskost på det som blev över.



Det smakade inte dumt alls : )



Ägg från våra små hönor.


Usch ja Lantliv, detta nummer var späckad av trädgård. Vi har fortfarande två meter höga snöhögar på tomten och det enda stället med barmark är nån liten fläck på uppfarten. Annars så lever vi i ett snö och island fortfarande, hur deprimerande som helst : ( I dag väntas det tydligen in oväder också, med en klass ett varning. Har vi inte fått tillräckligt med snö ännu, gud!?

Jag ska eventuellt åka ner till jobbet idag (hoppas hoppas inte) Det får jag besked om under dagen. Längtan inte efter att sätta mig i bilen och köra ner mot Stockholm i skitväder. Tänker dra täcket över mig en stund till, ta en påtår och drömma mig bort i lantlivs magiska bildvärld. Tidningen bjuder på en helt underbar verklighetsflykt. Här är ingen fattig eller utarbetad. Bilderna lockar med en totalt snöfri tillvaro. Jag njuter. Eventuellt kan tidningen framkalla en viss ångest över alla trädgårdsmåsten, men äsch... Jag sår ingenting i år. Jag köper det jag behöver som plantor istället. Har viktigare saker som snurrar i mitt huvud och beslut som måste tas för framtiden. Tänk om man kunde få en lite sneakpreview över sina beslut, en liten glutt in i framtiden bara för att kolla lite vad belsluten man fattar innebär längre fram *suck* det vore nåt det.

**********
Trevlig fredag önskas er!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar