tisdag 28 september 2010

Hemmagjord nyponsoppa...

Hemgjord nyponsoppa med vaniljglass

Det blir ett tidigt inlägg idag för morgonen har rullat igång med fart. Uppe tidigt, släppa ut hundar och höns. Ge dem mat och nytt fräscht vatten. Tända upp i kakelugnen och i vedspisen. Fixa kaffe till mig och mannen, till det ett par smörgåsar. Vi har fullt upp under resten av dagen.

För ett tag sen så plockade jag nypon. Jag delade nyponen i halvor. Lät de torka med frön och allt i. Sen när de var nästan helt torra så tog jag en näve i handen och gnuggade dem. Då lossnade de flesta av fröna. Jag rekommenderar att man tvättar händerna efter gnuggningen, innan man gnuggar sig i ögonen eller tar sig i ansiktet...

I går la jag de torkade nyponen i blöt. I dag hällde jag dem, plus vattnet i en gryta. Slog på mera vatten och lät det koka upp.

Det började med vackra rosor


Som sen gav oss nypon


De torkade nyponen fick koka ganska länge, nu tog jag inte tid men säkert 35-40 minuter. Vred ner temperaturen när vatten och nypon kokat ca 5 minuter och lät de sjuda. Min förhoppning var att de skulle bli mjuka och kunna ätas som nyponsoppa. Detta var ju ett experiment...


När de kändes mjuka så hade det nog varit bra med någon form av mixer. Har en mixerstav i stugan... hm. Men man får ta det som finns till hands. Pressade saften från de mjuka nyponen igenom en sil. Det såg i alla fall ut som nyponsaft i skålen under : ))

Hällde spadet i kastrullen igen, tillsatte lite socker och redde med majsena. Nyponsaften blev med ens nyponsoppa. Den förlorade sin vackra röda färg i uppkok nummer två, blev lite mera åt det bruna hållet. Men smaken var det inget fel på.


Gudomligt gott blev det.

*******
Känner mig stolt. Har aldrig gjort egen nyponsoppa förr. Till en liter soppa så gick det åt en halv liter torkade nypon.





1 kommentar:

  1. Härligt!

    Har hört att man sak koka nyponen med havregryn innan man silar, det ska visst reda dem. Tänk på att inte äta denna lyx så ofta. Nypon som växer i civilisationen har tyvärr mycket tungmetaller i sig.

    Ser gott ut iaf med glassen till=) Äkta njutning!

    SvaraRadera