Foten torkade fort.
Delade dem i tunnare bitar och bröt av dem till lagom långa delar när de var färdiga. Så att de skulle få plats i burken : )
Delade dem i tunnare bitar och bröt av dem till lagom långa delar när de var färdiga. Så att de skulle få plats i burken : )
Hatten tog det någon dag att torka.
La dem och fötterna på ett galler som fick ligga någon decimeter ovanför vedspisen. Där fick de sen torka i lugn och ro, vände på hattarna ett par gånger.
La dem och fötterna på ett galler som fick ligga någon decimeter ovanför vedspisen. Där fick de sen torka i lugn och ro, vände på hattarna ett par gånger.
Det funkade ju utmärkt.
Fötterna kan användas i soppor, såser, grytor m.m Man kan mala ner dem till ett mjöl och strö över eller i sin mat. Tror att jag kan använda hattarna på samma sätt. Annars får de ligga i någon liten korg i köket som dekoration : )
Fötterna kan användas i soppor, såser, grytor m.m Man kan mala ner dem till ett mjöl och strö över eller i sin mat. Tror att jag kan använda hattarna på samma sätt. Annars får de ligga i någon liten korg i köket som dekoration : )
Torkad Marton (eryngium maritimum) och en krans av torkade rötter i bakgrunden.
I går lagade vi bilen, trodde vi. Satte på en ny nedre kylarslang, vilket var plättlätt. Fyllde på med vatten och glykol. Bilen lät och såg okej ut undergång där den stod parkerad. Mannen sa att den kunde knäppa och ha sig lite nu när det hade kommit in luft i systemet... Klockan var 11.00 på förmiddagen och jag hade tänkt mig att åka till stugan eftersom jag skulle jobbat natt hela helgen. Mannen var uppbokad av arbete hela dan och hade redan fått ställa in vissa jobb för att laga bilen. Bilen backades ut och rullade 15 meter sen rök det igen under motorhuven, efter bilen var det ett spår av vatten och kylarvätska som läckt ut : ((((
Ur kylaren så hade den lilla pluggen skjutits ut, den som skall hindra att allt fryser sönder (fryspluggen). Mannen tyckte det var mycket märkligt. Själv tänkte jag att det var kanske luften i systemet som gjort så att detta hände, trycket liksom. Mannen var inte övertygad och mumlade om nån topplockspackning... Vi fyllde bilen igen med vatten & glykol och mannen skruvade av locket till kylaren så att luften skulle kunna pysa ut. Vi körde en liten bit. Och visst bilen rullade men inte mer än så tycker jag. Svarade inte när man tryckte ner gasen ordentligt utan det tog en stund innan motorn högg tag och ökade farten. Mannen sa tre cylindrar. Skit läskigt att köra med bilar som uppträder knepigt. Mannen åkte bakom bilen och konstaterade att det läckte ur bra med vatten...
Bajs!
Ringde vår *megamekkandegranne.* eget ord : ) Han som kan och vet precis allt om motorer. Topplockspackningen sa grannen, som mannen hade anat. Jag började inse att den gamla pärlan nu kanske var dödsdömd. En vän på nätet sa igår; Jamen den bilen har ju länge haft tre hjul inne på skroten : ( Hm spelar ingen roll, jag hade behövt den gamla skrotbilen ett tag till. Fasiken! Så gårdagen var inte så munter. Jag fick åka med mannen på ett lättare jobb med 4 hundar i bilen. Jag lyckades ta ut semester i helgen och sätta en en ersättare för mig. Mannen bokade om alla andra kunder och på kvällen när vi åkte hem så var det lagom muntert i bilen. Jag var lessen och mannen fundilerade...
Vi var helt slut. Det är ju det som är grejen, det blir så mycket extra stök runt i kring. Det är ju aldrig så att saker går sönder när man inte behöver dem eller inte har nåt särskilt för sig. Nej lagen om alls jävlighet säger att man ska ha ett fullspäckat schema ja då skiter det sig! Helst ska situationen vara sådan att man är totalt utan lösningar också, då är det fin fint. Man skall vrida sig själv ut och in innan kramperna släpper...
Vår granne som har känningar överallt kom ut till oss i går och förhörde sig om tillståndet med bilen. Han lovade att hålla ögon och öron öppna för som han sa, jag får jämnt in bilar som folk vill sälja. Även vår andra granne skulle säga till om han snubblade på nåt. Själv har jag varit lite dämpad, ekonomin tillåter inte ett stort bilköp just nu, knappt ett litet. Jag har försökt att diskutera en lagad framtid för gamla pärlan. Både grannarna och mannen säger att visst går det att fixa, men är det värt det? Ja inte vet jag. Rent ekonomiskt så kanske man inte har så mycket val. Man har råd att reparera den gamla skrothögen även om det bara är körbart en tid. Men att köpa en ny (begagnad) är kanske för dyrt. Usch. Jag gillar inte att behöva ta ställning till såna här saker.
Mannen bilsurfade igår och jag måste medge att mitt humör steg en aning, ganska mycket faktiskt. Vi hittade en hel del bilar i min prisklass. Så det kanske inte är totalt mörker iaf. Kanske är det så att pärlan nu äntligen ska få vandra över regnbågsbron efter lång och trogen tjänst. Kanske kan jag donera henne till någon som vill ha en organdonator att plocka i från, mycket är original på den gamla bilen. En Volvo 740 med fungerande växellåda kanske någon vill ha, trots att topplockspackningen har gått ; )
Ja sånt är livet, det ska ta mig tusan inte va lätt inte...
**********
Trevlig lördag på er allesamman, har ni bil som fungerar? ut och pussa på den lite extra och tala om för den hur bra den är och hur beroende ni är av den ; )
I går lagade vi bilen, trodde vi. Satte på en ny nedre kylarslang, vilket var plättlätt. Fyllde på med vatten och glykol. Bilen lät och såg okej ut undergång där den stod parkerad. Mannen sa att den kunde knäppa och ha sig lite nu när det hade kommit in luft i systemet... Klockan var 11.00 på förmiddagen och jag hade tänkt mig att åka till stugan eftersom jag skulle jobbat natt hela helgen. Mannen var uppbokad av arbete hela dan och hade redan fått ställa in vissa jobb för att laga bilen. Bilen backades ut och rullade 15 meter sen rök det igen under motorhuven, efter bilen var det ett spår av vatten och kylarvätska som läckt ut : ((((
Ur kylaren så hade den lilla pluggen skjutits ut, den som skall hindra att allt fryser sönder (fryspluggen). Mannen tyckte det var mycket märkligt. Själv tänkte jag att det var kanske luften i systemet som gjort så att detta hände, trycket liksom. Mannen var inte övertygad och mumlade om nån topplockspackning... Vi fyllde bilen igen med vatten & glykol och mannen skruvade av locket till kylaren så att luften skulle kunna pysa ut. Vi körde en liten bit. Och visst bilen rullade men inte mer än så tycker jag. Svarade inte när man tryckte ner gasen ordentligt utan det tog en stund innan motorn högg tag och ökade farten. Mannen sa tre cylindrar. Skit läskigt att köra med bilar som uppträder knepigt. Mannen åkte bakom bilen och konstaterade att det läckte ur bra med vatten...
Bajs!
Ringde vår *megamekkandegranne.* eget ord : ) Han som kan och vet precis allt om motorer. Topplockspackningen sa grannen, som mannen hade anat. Jag började inse att den gamla pärlan nu kanske var dödsdömd. En vän på nätet sa igår; Jamen den bilen har ju länge haft tre hjul inne på skroten : ( Hm spelar ingen roll, jag hade behövt den gamla skrotbilen ett tag till. Fasiken! Så gårdagen var inte så munter. Jag fick åka med mannen på ett lättare jobb med 4 hundar i bilen. Jag lyckades ta ut semester i helgen och sätta en en ersättare för mig. Mannen bokade om alla andra kunder och på kvällen när vi åkte hem så var det lagom muntert i bilen. Jag var lessen och mannen fundilerade...
Vi var helt slut. Det är ju det som är grejen, det blir så mycket extra stök runt i kring. Det är ju aldrig så att saker går sönder när man inte behöver dem eller inte har nåt särskilt för sig. Nej lagen om alls jävlighet säger att man ska ha ett fullspäckat schema ja då skiter det sig! Helst ska situationen vara sådan att man är totalt utan lösningar också, då är det fin fint. Man skall vrida sig själv ut och in innan kramperna släpper...
Vår granne som har känningar överallt kom ut till oss i går och förhörde sig om tillståndet med bilen. Han lovade att hålla ögon och öron öppna för som han sa, jag får jämnt in bilar som folk vill sälja. Även vår andra granne skulle säga till om han snubblade på nåt. Själv har jag varit lite dämpad, ekonomin tillåter inte ett stort bilköp just nu, knappt ett litet. Jag har försökt att diskutera en lagad framtid för gamla pärlan. Både grannarna och mannen säger att visst går det att fixa, men är det värt det? Ja inte vet jag. Rent ekonomiskt så kanske man inte har så mycket val. Man har råd att reparera den gamla skrothögen även om det bara är körbart en tid. Men att köpa en ny (begagnad) är kanske för dyrt. Usch. Jag gillar inte att behöva ta ställning till såna här saker.
Mannen bilsurfade igår och jag måste medge att mitt humör steg en aning, ganska mycket faktiskt. Vi hittade en hel del bilar i min prisklass. Så det kanske inte är totalt mörker iaf. Kanske är det så att pärlan nu äntligen ska få vandra över regnbågsbron efter lång och trogen tjänst. Kanske kan jag donera henne till någon som vill ha en organdonator att plocka i från, mycket är original på den gamla bilen. En Volvo 740 med fungerande växellåda kanske någon vill ha, trots att topplockspackningen har gått ; )
Ja sånt är livet, det ska ta mig tusan inte va lätt inte...
**********
Trevlig lördag på er allesamman, har ni bil som fungerar? ut och pussa på den lite extra och tala om för den hur bra den är och hur beroende ni är av den ; )
Ja herregud det där känner man igen. Jag kör alltid skrotiga bilar, och även om de är lite skruttiga och inte värda så myket i pengar är det ju alltid en stor förlust när de till slut ger upp.
SvaraRaderaDet finns ju billigare och bättre alternativ till Volvo, gläd dig över det.
SvaraRaderaJag pussar min make lite extra för att han fungerar och jag är beroende av honom;) Ska ut och pussa mina fyra ston också!
Du får också en blötpuss som jag smackar i handen och skickar iväg nu!! Ta emot!
Jag önskar jag kunde pussa min lilla pärla men någon tyckte bättre om den än jag och tog den i går natt:(:( En jävla massa bekymmer på halsen får man/Ambran.
SvaraRaderaNär jag graderat till svart bälte i "bak" ska jag ge dig ett recept på superenkelt, gott och rätt så nyttigt bröd, o framför allt enkelt!
SvaraRaderaKram