onsdag 25 augusti 2010

Skördetid....

Skördetid, ja det låter lite pretantiöst.

Speciellt när det handlar om våra odlingar : )) Inte har det blivit mycket tid till att odla och ordna med land denna vår och sommar. Det som växer i det lilla växthuset är tomater och de har vi ätit våra första av i morse på frukostmackan. Mycket tomater finns det i växthuset men gröna är de fortfarande. Äpplen blir det en hel del av och jag har tänkt mig att göra både det ena och det andra av dem. Vi har lite olika sorters äppelträd. Jag gjorde en liten sats äppelmos idag, mest som en test och det blev helt okej. Kryddor har jag ett par stycken och de har jag använt flitigt i sommar till matlagningen. Nu har jag klippt ner dem ordentligt och tagit in, gjort knippen och hängt på tork. En del av dem blommar och det sägs att man ska ta dem innan blomning. Men jag har tatt dem efter och under blomning förr, tycker inte att det ger ett sämre resultat i maten.

Sämre blir det med plommon. Grannen sa att det dignade av plommon förra året, grenarna låg nästan ner i backen av tyngden. I år får mannen och jag dela på ett par stycken plommon, mer blir det inte. Trots att vi har 5-6 träd : (
Och lika illa är det med päronen. De blommade praktfullt i våras. Det ena ger hårda päron som passar bäst inkokta, där hänger nu ett par tre stycken päron och det jättefina trädet som var sprängfyllt av underbart vita blommor och senare päronkart är så gott som tomt. De päronen hade jag sett fram emot. De ska va söta och goda, jag som älskar päron : ( Visserligen så har grannen sagt att det sällan blir mycket frukt på det träden så, det blir kanske till att beskära det till nästa år. Men jag hade sett fram emot något litet sött päron i alla fall...

Det vi har haft mycket av är rabarber, de skördas regelbundet och vi har varit självförsörjande på saft under hela sommaren. Vilket har varit kanon med tanke på hur vi jobbat i värmen : ) Tänkte göra ett par burkar rabarbermarmelad till innan säsongen är över. Hösten och vinterns test blir om det jag fyller jordkällaren med håller sig där nere.

Sen har den växt som mannen mejade ner med gräsklipparen i våras, i tron om att det bara var några blad, tagit sig. Den är flyttad till en säkrare plats och jag har grävt upp en del av roten vid två tillfällen och gjort pepparrotssmör på den till kött vi grillat.

Nu är det skogen vi skördar i, även idag så har vi varit ute på en långis med hundar och svampkorg. Tidigt i morse gav vi oss iväg, inte för att i första hand plocka svamp eller rasta hundar. Nä utan för att jag är en riktig klant! I går så gick vi långt i skogen, var ute cirka 3 timmar. Vi tog nån rast emellan åt, satte oss ner, pratade och åt blåbär... När vi bestämt oss för att ta oss hem igen och vi var nästan framme där vi parkerat bilen så slog det mig att jag inte hade mina koppel med mig till hundarna. Jag gick raskt igenom i huvudet var jag kunde ha "tappat" dem. Vid sista pausen så hade jag tagit av mig kopplen, de hänger jag alltid runt halsen Har läderkoppel & halsband och 4 stycken ryms inte i fickan : ( Det var bara att inse att mina koppel låg någonstans i bland mossa och blåbärsris i skogen. Mannen tyckte att vi skulle leta oss tillbaks men jag var trött på skogen, besviken på mig själv som kastat bort närmare 1000 kronor i skogen, koppel är dyra. Den liter kantareller vi hittat blev med ens väldans dyr : (

Nu så försökte jag gå så som vi gick hem igår i skogen. Det är ju nya marker för oss som inte bott här så länge. Det tog nån timme av traskande genom ris och våtmark men jag hittade tillbaks. Kopplena låg där jag lagt dem. Tack så mycket för det och en liter kantareller till blev det. Det tog visserligen två timmar att få ihop en hel liter men vad gör det, jag hade hittat mina koppel. det var huvudsaken : ))

Mannen sov middag när vi kom hem igen, jag pysslade med lite målning av små ting som ska upp på väggar. I morron åker mannen och jobbar, blir borta hela dagen. Jag tänker roa mig med att spackla i hönshuset och måla ett par lister i vårat hus.

Äpplena blev till en liten burk mos

Timjan, oregano, mynta, spanskmynta, citronmeliss

Det gamla tråget låg i vedbo´n och kom fram när vi rensade där.


Kramen allesammans!
********


1 kommentar:

  1. Plommonträd kan har en tendens till vartannatårsbördighet. Får de mycket frukt ett år orkar de inte sätta någon furkt nästa osv. Även en del sorter av äpplen kan vara sådana. Med lite tur får ni alltså brutalt mycket plommom till nästa år igen.

    SvaraRadera