tisdag 24 augusti 2010

Regn, skoskav & några kantareller...

Det bidde inte så många av de gula : )
Men jag passar på att plocka in sådant som jag ska dekorera med i höst och vinter också inomhus. Lägger det i plastpåsar med lite lätt fukt i och knyter ihop dem.

I dag så vaknade vi till regnet och efter lunch så regnade det fortfarande och vi var smått rastlösa. Packade in alla hundar i bilen och åkte ut i skogen med hela gänget. En skön promenad kan det bli fast det regnar bara man har bra kläder. Denna gång så passade stövlar bra : )) Jag tog med svampkorgen, för man vet ju aldrig...

Smygfotade mannen när han for iväg mellan träden. Hela gänget med hundar följde efter.


Fast när matte ropar så är det bäst att komma. Matte är ändå matte...


Terriern har hunnit bli 7 år och har faktiskt lugnat ner sig lite.


Mammas mumsa, min darling.


Skogen var full av blåbär, fast det var ju inte det vi letade efter. Blåbären hamnade direkt i munnen både hos två och fyrbenta.


Så här gömmer de sig, gulingarna. I mossan lite under grässtråna så anar man dem.


Full fart.... Terriern först som vanligt.


När de springer för långt bort så får man kalla in dem igen, en himla massa motion får de.


Den uppmärksamme noterar att det var 5 hundar som sprang bort och bara 4 kommer på inkallning. Mannens ena hund avvek åt höger...


Mammas hjärta


Det var blött i skogen, men snart så kom solen fram och återigen så började kläderna kännas väl varma. Mina stövlar gav mig ett skoskav på ena hälen. De har ju funkat förr, stövlarna hm! Tillslut var det så illa att jag fick stanna och stoppa mossa i strumpan för att kunna gå vidare.


Höstfärgerna börjar komma fram.


Badkrukan mumsar blåbär för fullt. Han är ingen vän av dåligt väder men eftersom han hittade något ätbart så var nog inte skogen så dum i alla fall.


Olvon, vackra bär, fina höstlöv och söta blommor. Har sett flera olvonbuskar här omkring och tanken har slagit mig att en spade nog inte skulle vara så dumt att ha med sig i bilen. Skulle gärna ha en olvonbuske någonstans på tomten.


Huvudstudie av en stor svart...


Kanske inte den mest intelligenta uppsynen ; ) Men han är en glad skit som är super trevlig.


Mitt yngsta lilla hjärta. En riktig matte hund, ingen annan duger.


Fint var det här : )


Och så till dagens fynd. De håller på att dra nya kraftledningar så denna låda snodde vi från det stället. Grannen har tagit 7-8 stycken med bilen. Hon ringde och frågade och det var helt okej att ta dem, de slängs. Vilket slöseri. Mannen fick släpa på lådan i skogen *ler*


Terriern är mycket hon men framför allt så är hon en väldans rolig hund. Här en demonstration på hur lådan kan användas


Men mannen vägrade bära både låda och hund ; )

Nu måste jag sluta, det åskar och blixtrar. Vi gick ut i skogen i regn, det blev sol och varmt. Mannen tände grillen nyss, nu regnar det rätt bra och blåser.... Ska gå ner och kolla om vi verkligen ska grilla eller om jag ska sätta på ugnen istället. Det var tänkt att det skulle bli revbenspjäll & råstekt potatis.

Ha en bra kväll alla!

************



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar