tisdag 17 augusti 2010

Kantareller...

Årets första kantareller.
De kommer i kväll att att smörstekas med peppar och salt sen avnjutas på en macka : ) Har varit lite tunt med sånt man kan skriva i bloggen de senaste dagarna. En liten sammanfattning om dagarna kan jag i och för sig skriva ner för den nyfikna.

1. Vi har haft ett storgräl mannen & jag, ett sånt där jätte jobbigt mega gräl...
Men nu är vi sams igen : ))

2. Jag har varit i Grödinge i stugan och konstaterat två roliga saker:
Getingboet är dött. När jag kom dit så var där noll aktivitet och jag tror att solen legat på och helt enkelt kokat ihjäl mamma geting där inne. Glader för det är jag för det började bli ruggigt stort.

Sen beslöt jag mig för att se om jag själv kunde fixa tvättmaskinen som jag trodde förfrusit en slang i vintras. Vattnet forsade ur maskinen undertill när jag satte igång den vid ett besök i stugan. Arg blev jag då. Nu vände jag upp och ner på tvättmaskinen, men där under såg allt okej ut så jag fyllde den med vatten och satte den på tömning. Inget vatten kom ut förutom i slangen, där det skulle. Alltså måste det varit någon ispropp i maskinen i vintras. Så då har jag en fungerande maskin i stugan igen. Härligt. Fanns mye tvätt där som behövde tvättas. Så jag har roat mig med att ligga på knä och rensa ogräs, klippa gräsmattan och tvätta : )

I dag har vi tagit en tur med hundarna i skogarna här i Tierp. Vi har en gäst kvar här och denna beslöt sig för att ta en tur in till stad och redighet, gå på cafe´, klippa sig och strosa runt. Mannen och jag vi valde skogen. Vi hittade lite drygt en liter kantareller som vi tänker äta i kväll. De här första är godast att göra i ordning i all enkelhet och avnjuta dem : )

********
Den fina plankan som jag hittade när vi badade senast "Sveriges största skärbräda" den hade jag tänkt använda att servera mat på. Jag var på ett bröllop & då kom maten, sallad, skålar med röror och havsläckerheter, torkade skinkor etc in på en stor bräda av ek. Jätte läckert. Så när jag såg min bräda tänkte jag på detta bröllop och hade någon ide att man kanske kunde ha brädan till något sådant. Men som Where the forset end skrev; Till julbordet, det är ju självklart, det blir ju jätte fint. Tack för tipset : ))


Kram på er alla, nu ska jag ställ mig med disken.


1 kommentar:

  1. Jag ser vinterbilden på ert hus och kan inte låta bli att längta.. då har definitivt vippat över på "års-vågskålen" för mig, längtar framåt nu!

    Trist med gräl, men i slutänden kan de rena och svetsa ihop.
    Kram på er och njut av sensommarens gåvor

    /fru Jonsson

    SvaraRadera