torsdag 25 september 2014

Varmt orangerött med grönköttigspindling.

 
Vädret har varit lika varierande idag som göromålen. I morse det dags at stänga ner avelsburarna. För någon vecka sen så släppte jag ihop alla höns och de har bildad grupper själva. I dag städade jag ur det stora hönshuset och gjorde fint med nytt strö och lite ny inredning. Sen hämtade jag de yngsta hönsen som bott i egen bostad sen de lämnade kläckaren. De har fått en egen liten inhägnad hörna i det stora hönshuset. Om ett par dar ska jag öppna så att de får gå ihop med de andra. Sen var det bara att flytta alla de andra hösen. Kanske inte så bara, att fånga höns tar sin tid. De vill helst inte bli fasttagna utan kacklar i högan sky och protesterar vilt. Efter två timmar så var jag klar med detta projekt.
 
 
Gick in för att äta lunch och eventuellt duscha efter allt skitjobb och fundera på om det var någon ide att gå ut i skogen innan dusch... Hann inte mer än sätta mig ner så vräkte regnet ner utanför fönstret och det blåste en massa löv runt omkring. Sen kom haglet! Vilken tur jag hade som hunnit klart med mitt hönsprojekt ute, det kändes riktigt bra.
 

När regnet gav med sig så anande jag att det kunde bli en toppendag i skogen så regnjacka och likadana byxor åkte fram.
 

 
 
Här inne har jag plockat litervis med färgspindlingar. En mossig granodling som finns längs med vår grusväg. Man behöver alltså inte gå lågt för att fylla korgen :)
 
 
Grönköttigspindling (Cortinarius malicorius) en klar favorit. Lite knepig att få syn på ibland, speciellt om det finns björklöv på marken. De smälter fint in i samma färgskala som björkens höstlöv har. Den grönköttiga spindlingen hittar man i granskog.
 
 
 Jag blev genomsur av allt vatten som fanns på granarna när jag kröp omkring på alla fyra och plockade svamp. Den idealiska höjden vore att vara ca 90 cm lång :) Allt annat knäcker ryggen om man inte kryper. När jag kom ut i ljuset efter en timme så var det strålande sol och himlen var sagolikt blå igen :) Inte gör det nåt att man är blöt inpå bara skinnet heller när korgen är full av svamp.
 

Så här härligt varmt rödorange blir det med den grönköttiga spindlingen :)
 
Trevlig torsdag!
 
****




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar