fredag 19 september 2014

Svamp i kombination med självförsörjning.


 
Jag skrev tidigare att augusti vår årets skördemånad. Hur var det nu Brasse (vila i frid) sa: Fel, fel fel... Nu är det oktober och festen fortsätter. Här i Blekinge så upplever vi nu en svampsäsong utan dess like! Så igår bakades kantarellpaj med gorgonzola täcke. Lite av den lyxiga pajen finns kvar i dag så jag gör soppa på potatis och jordärtskockor med en liten skvätt grädde till pajen. Eftersom det finns grönt kvar att skörda ovanjord i min jättestora odlingslåda så får jag försöka äta lite sallad också, snabb inlagd mangold och gurka (etttvåtrelag+ lite olja)
 

 
En del av de jordärtskockor jag tagit upp skall bli nytt utsäde. Så behöver man inte göra utan det räcker med att lämna kvar knölar i jorden så är man för alltid med jordärtskockor. Men jag håller på med ett experiment. Någon sa att de hade nästan helt släta kockor för att de aktivt grävt upp och bara satt tillbaks de finaste, största och slätaste kockorna. Om det fungerar vet jag inte men jag prövar.
 
 
Trevlig fredag!
 
****
 


1 kommentar:

  1. Visst är det gott med alla färska delikatesser man fortfarande hittar ute. Jag har fortfarande många middagar att se fram mot. Jordärtskocker är ju jättegoda. Mina är ganska släta, har aldrig tänkt på det men jag har flyttat runt på dom varje år och bara lagt tillbaka dom minsta, och dom är ju släta, så kanske det är därför, nu fick jag en aha! hoppas det stämmer. Fåret, svartfjes, finner du bl a här ; http://nn.wikipedia.org/wiki/Svartfjes. Fjes er ett norskt ord för ansikte, fejs är det svenska och mest likt face, undrar om det inte var därför du inte hittade det. Men som sagt, inte i närheten av dina vackra lockar som påminner mig om suffolk, jag som blev så avis på dina :)

    SvaraRadera