torsdag 18 september 2014

Ibland blir det bara så mycket bättre!



 
Ibland så blir det bara så bra! I går var ett sådant ögonblick när jag blev högljudd i badrummet när jag sköljde av en av lockarna jag höll på att färga.
 
BLÅTT!!!
 
Den svåraste färgen och en av de lynnigaste svamparna, sammetsfotad pluggskivling. Men med mitt brunnsvatten, på obetat ull så fick jag blålila. Det var de sista av mina svartnoslockar som jag färgade. Ett bad med mycket grönköttig spindling (hela svampen) gav mig starkt orangefärgade lockar och inte en tillstymmelse till vare sig rosa eller persika. Det andra badet var en liten test på vad pluggskivlingen kunde göra för mig och min ull. Läste och såg på Färghäxans blogg att de fått härliga färger av sammetsfotad pluggskivling på obetat garn. Hörde om en annan som på samma sätt fått rött. En spännande svamp alltså som jag nu omvärderar lite. Den har så att säga klättrat på min topplista :) Efter att ha sett bilder på brungråbeigegarner färgat med den svampen så var jag inte jättesugen på att färga med den men säsongen har varit över förväntan vad gäller svamp så jag har snällt släpat hem den från skogen och torkat den. Det är jag nu väldigt glad för, vilken trevlig svamp :D
 
Trevlig torsdag!
 
***
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar