torsdag 28 augusti 2014

Galet med svamp i skogen!

 
Vem hade kunnat tro det, efter en så torr sommar att svampsäsongen skulle starta så lovande? Här har regnskurarna och värmen sett till att svampen bokstavligen exploderat ute. Karl-Johan växer tätt som kottar på marken och jag plockade nog av dem redan de första dagarna de kom upp. Svampjakten gick vidare efter gula kantareller och även den kvoten är nu fylld. Frysen är sprängfylld med förvälld svamp och då har den svarta trumpetsvampen inte visat sig än och höstkantarellerna är fortfarande bara embryon i skogen.

 
För att inte tala om alla spindlingar som nu på alvar satt fart. Jag har plockat "THE BIG FOUR" redan, kanelspindling, rödskivigkanelspindling, grönköttigspindling och i dag ett par av den blodröda spindlingen. I dag såg jag också de första mottagsvamparna och sammetsfotad pluggskivling har jag plockat kilovis av liksom citrongulslemskivling, en bra matsvamp men jag färgar hellre med den. Jag har mer eller mindre slitit mitt hår i mina försök att hitta ett bra sätt att torka mina svampar på utan att vi skall bli tokiga på att ha svamp på tork inomhus. Det får helt enkelt plats med sådan lyx. I går kom jag på att jag kan använda den lilla vinden. Så nu har jag brett ut skivad svamp över halva golvet. Jag visste väl att jag skulle få användning för alla jäkla reklamblad som trillar ner i brevlådan stup i ett :)
 
I dag så har jag gjort min första leverpastej. I stället för tryffel så tog jag Karl-Johansvamp. Jag har aldrig gjort egen leverpastej förr och det är något jag definitivt kommer att göra igen. Vansinnigt gott!
 
Trevlig torsdag!
 
****
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar