torsdag 8 maj 2014

Nyskördat!


Jag är så glad i min stora odlingslåda och de fönster jag fick för ett par år sen. Tillsammans så blir de ett utmärkt litet växthus där det växer så det knakar. I går till lunchen så tog jag en champinjonlåda och fyllde den med spenat, sallad och lite sparris. Allt växer här hemma :) Nu börjar vi komma in bit in i säsongen och jag ska så lite mer på friland och sätta potatis. Den potatis vi satte i fjol har vi klarat oss på fram till för ett par veckor sen. Nu är vi inga storätare av den varan men det har ändå varit härligt att både kunna förvara potatisen över hela sen hösten-vintern och få den att räcka. 

I år skulle jag ha haft ett växthus. Men det är inte färdigt alls, 3 av de 9 stora fönster jag behöver är färdiga. I bland känns det som om jag försöker att förbättra sådant som inte går. Vårt torp och våra förvaringsmöjligheter blir inte bättre för att jag bygger ett växthus... eller gör ordning de få kvadratmetrarna vi har på övervåningen (där man ändå riskerar att få gå dubbelvikt) Så dessa två större projekt som vi pratade om och diskuterade förra året de har helt enkelt inte genomförts. Innerst inne så är det bara ett substitut för det utrymme vi saknar och helst så vill jag ju ha mitt framtida växthus någon helt annanstans, där det är större.

Trevlig torsdag!

*****


2 kommentarer:

  1. Ser riktigt frodigt ut i din odlingslåda! Härligt att äntligen kunna skörda sina egna grönsaker!
    Jag har också skördat lite sallat :-)
    Men ute i trädgården är det inget som växer ännu. Potatisen får vi vänta ett tag till på att sätta ut. Vi har fortfarande tjälen i backen.

    Ha en fin dag/Heléne

    SvaraRadera
  2. När man pratar trädgård och odling, då märker man verkligen att Sverige är avlångt :)

    SvaraRadera