söndag 14 november 2010

Lite att bita i ....


För den som äger ett brinnande intresse för att rädda ett gammalt hus och har en välfylld plånbok så kanske detta skulle vara nåt?


Utsikten från huset är inte helt fel...

Här om dan så tog vi hela hundgänget upp till Dalälvens strand igen. Det var ett tag sen vi var där och det ser lite annorlunda ut nu mot under de härliga sommarmånaderna då vi badade så gott som varenda dag där. Det är inte lätt att hitta badplatser där man kan ha med sig hund. En hund kanske kan smugglas in men sex stycken...



Här längs denna strand så badade bara vi och våra hundar. Inte var det någon skön sandstrand inte, klippig och stenig men det fick duga. Här kunde man vara ifred och inte behöva vara rädd att hundarna skulle skrämma någon hundrädd badare.



Denna gång var det ingen hund som badade men de hade kul ändå : )




Det som göms i snö, i detta fallet sork är otroligt spännande.



Det var mulet, rätt kallt och blåste när vi gick ut.



Men på hemvägen så sprack det upp och då känner man hur varm solen faktiskt är, fortfarande. Det var härligt att vända upp ansiktet mot skyn, kisa lite och längta till våren...


Mannen simmade över till denna lilla ö i somras, jag föreslog en repris. Han vägrade. Tunnis! Hade blivit roliga bilder.



Så här såg det ut i somras, det var nog lite varmare då : )



Detta hus det bara står och förfaller. För att rädda det krävs ett enormt engagemang och en redigt tjock plånbok. Jag tycker det är så synd. En gård längs dalälvensstrand, ni skulle se utsikten. Inga grannar förutom djur och natur. Det är ett jätte hus.



Någon har varit här och plockat allt man kan, både foder och fönster är borta.



Det fattas speglar i ytterdörren så man kan kika in och konstatera att golvbräder, dörrar, ja allt som går att ta bort är borttaget.


Lite gammal lerklinik finns kvar på väggarna i övrigt så är huset ett skal...



Om jag hade haft en sån där jätte tjock plånbok så skulle jag ha ett Café här med hembakt (nån annan bakar förstås) Huset vid dalälven ligger vackert med fina grusvägar längs Dalälven och en av dem leder in i ett naturskyddsområde med ett fint fågelliv. Bra möjligheter till parkering finns det. I mitt Café så skulle det serveras gott hembakt och vara öppet på helgerna. Det skulle locka hit folk. Först går man en promenad, plockar svamp eller bara strosar runt och tittar på den vackra naturen. Sen tar man en fika på cafét. Går iden bra kunde man utveckla och köra varma soppor med gott bröd och kanske våfflor med hjortronsylt. Det kunde också vara en ide att hyra ut eller ha öppet på kvällarna och ordna tema kvällar : )

Ja, jag är bra på att drömma och spåna. Men som sagt den stora plånboken fattas. Men ett Café här vet jag hade gått utmärkt. Det hade blivit en succé...

***********

Jag hade i alla fall slunkit in och köpt mig en kopp het choklad med vispgrädde och en nygräddad våffla med hjortronsylt och grädde efter våran hundpromenad.
Det hade varit supermysigt : )



Petar in ett grattis till min far på hans dag idag:
Grattis på farsdag !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar