lördag 23 oktober 2010

Klena karlar...


I dag blir det ett inlägg om ingenting alls egentligen : )

Mannen går på halvfart, ja går och går. Han hasar sig fram haltande, släpande, ojandes. Han åkte på ett ryggskott igår *flin* En liten påminnelse om att han inte är 20 år längre. Jag har föreslagit lite morgongympa innan han tar itu med dagens göromål. Skulle le stort om jag fick ligga kvar under täcket och se honom gympa loss på morgonen : )))

Lite fler container fynd har det blivit. Jag och grannen gick loss ordentligt igår. Hon kom och hämtade mig, ville visa en skobänk/hylla som skulle slängas. Tyvärr var skobänken hm hyllan ett par meter för lång, en riktig kapprumsbänk. Så jag tackade nej medans jag satte mig på den. Synd att slänga en så fin bänk. Gedigen och tung. Har flera år kvar än. Och då slog det mig. Som skobänk, för lång. Som sittbänk längs stallväggen, perfekt! Den rejäla saken bars resolut hem till oss. Den är så lång att det utan problem får plats 6-7 stycken på bänken men eftersom vi bara är två i detta hushåll så kan man fylla upp med blomkrukor på den : ) Den kommer att stoppas undan inför vintern men till våren så ställs den fram.

Sen fann jag lite annat smått och gott också, lite gamla krokar, trälådor, plåtburkar och små saker. Mannen fixade en tygsladd från någon gammal elsak och har nu fått fart på industrilampa nr 1. Den hänger ovanför köksbordet. När köket är färdigt så kommer den helt till sin rätt. Även mannen börjar vänja sig. Jag är väldigt stolt över fyndet och väldigt glad att mannen kan fixa till såna här saker åt oss, mig ; )



Jag har röjt undan sommarsakerna i kallfarstun. Där hade jag pallar och ett litet bord, tanken var att man kunde ta sig en fika där på kvällarna om vår och sommaren. Inte har det hunnits med någon fika där inte, inte i år i alla fall. Nu har pallarna flyttat upp till sin vinterförvaring och jag har bytt gardiner, städat undan och gjort plats för hösten och vintern. Borta är regnkläder och gummistövlarna. Fram har de tjockare tröjorna och kängorna kommit. Ett tu tre så behövs dom. Det lilla bordet fick stå kvar och där bor nu en kruka med ljung, en ängel, en gammal skurborste och min stumpstake. Känner jag mig själv så lär jag hålla mig sysselsatt i höst och vinter genom att flytta runt på sakerna på bordet. Mannen har mest gått runt som en osalig ande eller legat i soffan och haft ont och varit sällskapssjuk. Vilket jag inte har haft tid med ; ) Han var en sväng över till grannen och kom haltande tillbaks och berättade att där hade conteinerletandet resulterat i ett knäckt revben hos en av männen. Han skrattade och sa; Vilka klena karlar det bor i den här byn...

På eftermiddagen så var det vedpåfyllning. Den stora låren i hallen samt lådorna i vardagsrummet och i sovrummet skulle fyllas på. Mannen har en tendens att hämta lite ved varje dag, när han behöver. Själv så vill jag fylla på en gång, rejält. Om inte annat för att ved skräpar så förbannat. Sen är jag i grunden lat. Orka hämta varje dag. Vi har olika längder till de olika ugnarna. Vedspisen har sin längd, kakelugnen sin och den lille Wikingen på övervåningen kräver sin längd. Kakelugnen är lätt, slukar det mesta. Likaså vedspisen i köket. Veden passar på bredd och tjocklek, sen har vi bara kapat upp den i lagom långa bitar. Den lille Wikingen där emot vill ha ganska korta och smala vedklabbar. Så jag svingade yxan likt en furie för att dela på vedspisveden så den blev tunnare. Manen blev hypernervös och sa att jag skulle hugga fingrarna av mig eller ett ben och räcker det inte nu bla bla... Jag svarade bara lugnt att jag huggit ved i 8 år, jag vet hur man gör.
-Ja jag vill då inte se på sa mannen, ser livsfarligt ut jag går in...

Är det du eller jag som haltar!!!
ropade jag efter honom : )))

::*::*::*::*::*::*::*::

Trevlig lördagskväll på er nu ska jag se till min sällskapssjuke man ; )


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar