söndag 6 juni 2010

Rymlingar...

Igår var det full fart, från morgon till kväll. Jag har fullständigt kärat ner mig i vårt nya rum och håller mig helst där. Mannen mumlar om att riva väggen i köket och sätta in en dörr där, jag bävar. Det låter liksom så mycket det här med att ta hål i väggen. Stackars hus. Men visset, även jag vill ha en altan utanför : )

Men först vill jag bli klar i det nya rummet. Jag förberedde mannen på igår, hur det skulle bli i det nya rummet. Tog honom med i min resa steg för steg... så att han inte skulle få en chock eller nåt annat olämpligt av mina planer *s* Först så berättade jag att soffan måste lämna vardagsrummet, den är inte bara ful, den är opraktisk som soffa... Jamen sa mannen vad ska vi sitta i då? Äsch, såna struntsaker. Ny soffa kommer inom kort, vi hittar på nåt och vadå sitta? När har vi haft tid att sitta i den? Mannen har vilat lite lunch i den ibland, men det kan han göra på övervåningen med. Sen ska datorbordet ut. Datorbord förresten, det är en gammal snickarbänk på 3 ton som jag envisades med att vi skulle släpa ner från övervåningen på brygghuset. Nu ska den ut. Blogga och internetta kan vi göra i det nya rummet på övervåningen : )

Mannen sa att jag var galen och att soffan inte gick att ta upp till övervåningen. Den är svintung sa han. Den får man aldrig upp. Inte som den är nu i alla fall.

Det är det jag gillar med mannen, han skrider genast till verket och letar efter en lösning : )

Lösningen blev att vi monterade isär bäddsoffan, plockade ur sängdelen och bar upp de två lagom tunga delarna var för sig. Smidigt värre.

Mannen & soffan
Det är mannen som är underst ; )

Väl uppe i det nya rummet så var det lite pill innan bitarna föll på plats igen. Jag var lite halvskraj att jag skulle klämma fingrarna i sängdelen. Speciellt mitt skadade finger.

Så färdig! Vacker är den inte men praktisk som extra bädd åt gäster.

Jag skulle gärna haft en annan bäddsoffa i en annan färg... Mannen ville nu åka till landet och klippa en halvmeter högt gräs. Jag hade mindre lust, jag ville sitta på kammaren och pyssla. Men så slog det mig att det finns en alldeles utmärkt loppis i närheten av landet. En stor bondgård som förvandlats till ett mecka för sakletare : )) Jag ville dit och handla om vi nu ändå skulle åka till landet liksom. Medans mannen klippte gräs på närmare 3 tusen kvadrat meter tomt så grävde jag upp plantor som jag fyllde bilen med. Sen åkte vi till loppisen och jag njöt av varenda minut där (Mannen hittade snabbt sitt fynd, en bok och satte sig i bilen)

Det är inte lika billigt där längre, de har helt klart lärt sig vad man ska ta för sakerna men än kan man göra fynd. Jag letade uppe på det stora stalloftet efter ett tyg att täcka soffan med. Medans mannen sniffade runt bland maskindelar och annat järnskrot. Vi har lite olika prioritering.

Jag hittade tyvärr inget enfärgat ljust tyg stort nog att dölja bäddsoffan men ett par rutiga gardiner i ett slitstarkt tyg fick duga. Sen hittade jag ett par fina gamla dukar med spets och 5 st gamla fina lakan med spetsar och monogram plus en fin 1 liters glasburk med lock. Mannen fattar inte vad jag skall med alla burkar till. Du har ju burkar hemma sa han. Ja men, burkar är som trälådor ; ) En till får alltid plats *ler*

Av ett gammalt lakanstyg och en bit spets som jag hade hemma blev det en liten söt soffkudde

Vi kom sent på eftermiddagen. Hundarna hade vi lämnat hemma. Jag lämnade mina i vardagsrummet mannen satte sina två i hundgården. Stäng grinden sa han till mig innan vi for och menade den stora svarta grinden som vi har framför vår tomt. Ja varför inte, vi är ju inte hemma men det behöver ju ingen veta. Grinden är 160 hög, svår att se över...

När vi kom hem igen så hoppade jag ur bilen öppnade grinden så att mannen skulle kunna köra in bilen... Döm om min förvåning när jag såg ett stycke Amstaff ligga mitt på gårdsplan och sola... En rymling! Den svarta saken kom farandes någonstans från sidan av huset. Båda hundarna hade rymt ur hundgården!!! Den svarta saken är en fena på att öppna dörrar, det vet vi, men att pilla upp hundgårdsdörren till hundgården KP´s det är skickligt. Vilken jäkla tur att vi har hägnat in hela tomten, annars vet man ju inte vad hundfan kunnat ställa till med...grrrrrrrrrrr!
Vi får sätta hänglås på dörren nästa gång.

Soffans nya utseende

Efter att vi hälsat på glada hundar tände vi grillen. Jag tog ett glas rödvin till maten och höll sen på att somna ute i trädgårdsoffan. Mannen kokade starkt kaffe och jag kvicknade till. Sen tillbringade jag ett par timmar i det nya rummet bakom symaskinen. Fixade till tyget till soffan, sydde nya örngott till de två små kuddarna som hör till och letade fram ytterligare en liten kudde som fick ett örngott. Jag blev rätt så nöjd med resultatet.

Mycket finare så här tycker jag : )


Spottarna är tända (syns dåligt på bild)

Ovanför soffan vill jag ha två långa breda hyllplan att förvara saker på.


Mannen har ett rätt bra packutrymme i sin bil, fäller man ner sätena bak på kombin så får man in mye saker : ) Förutom alla plantor så stuvade mannen in några saker från landet och jag propsade på att få in denna söta lilla byrå, Innan mannen hinner slänga den. Byrån har stått under mitt vakande öga i ett förråd på landet.

Jag är speciellt förtjust i de fina handtagen.

Sen är byrån liten, nätt och lätt placerad. Nu ska den bli vit och få ett nytt hem hos oss.

Gardiner i gästrummet... nääää jag skrotade den idéen.

Jag prövade 4 olika gardiner men var inte nöjd. De stjäl ljuset : ( Så för tillfället kör vi gardinlöst där. Jag hängde upp lite verktyg & redskap från bodarna i stället.


Spot mot murstocken

Ja det var hela dagen igår. Mannen har just frågat vad vi ska hitta på idag. Jag vill åka till loppisen igen, så klart. Tror inte mannen har någon lust med det; )

När vi kom hem igår så läste mannen lokaltidningen och hittade en liten annons från loppisen:

* Söndagen den 6/6 har vi halva priset på alla varor*


Ja, vad ska man säga. Det blev inte särskilt dyrt igår. Jag handlade för 250 kronor och med tanke på vad jag fick för pengarna så var det billigt men det är klart hade vi åkt idag så hade det blivit hälften...

Hahaha eller kanske inte, för jag hade nog köpt mera saker då ; )

Mannen ska i alla fall såga bort fönstret i köket har han just meddelat, bäst man slutar nu då och leker lite arbetsledare *fniss*

*************



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar