måndag 7 juni 2010

Byrån är klar...

Mannen överraskade som sagt var igår med att såga upp ett till hål i väggen.

Där hade vi förut ett litet litet fönster. Det sitter i hallen och förbi fönstret går trappan upp till övervåningen. Jag var nöjd med det men mannen som drabbats av fönstertittarsjukan för ett par veckor sen har klagat över att hallen är så mörk. Han vill ha nån spot i hallen och helst så vill han såga upp ett litet runt fönster i hallen. Jag tycker inte om runda fönstret iden, men viker mig. Hehe det är ju ändå jag som oftast bestämmer hur det ska va här hemma *s*. Han får som han vill denna gång.

Nu behöver jag inte oroa mig något mer för runda fönster. Mannen tog helt sonika det köksfönster han tog ur i går och satte in där. Alltså har vi nu två likadana fönster på var sida om den lilla glasverandan. Helt okej tycker jag och mannen är strålande nöjd med sin insats.

Två likadana fönster och en gårdsplan som efter en tornado...

Det fattas fortfarande foder runt fönstret men sen blir det bra.
Det gamla fönstret var något större än det som syns upp till höger i bild, kattvindsfönstret.
Hela hallen uppe på övervåningen ska mannen lyfta. In ska större fönster och de tre små där uppe försvinner (Mannen har i sin iver redan börjat krossa en del av dem)

Mannen har sen fortsatt sin bärsärk genom hallen, vips så var garderoberna i fara. De vill jag ha väck men jisses jag hinner inte med i svängarna. Är ju fortfarande på övervåningen och målar på byrån.

Mannen ville ha lite hjälp och ropade att jag skulle komma. Jag var mitt uppe i ett trixit moment när handtagen skulle skruvas fast på byrålådorna och skrek tillbaks, vänta lite! Man blir lätt stressad. Garderoberna ska räddas, göras i ordning och sen flytta in i hund/trimrummet. En kofot och en ivrig man kan lätt ändra de planerna.

Mannen ropade tillbaks;
-Är det meningen att jag ska göra alla de tunga grejerna?
-Ja, skrek jag ner genom hallen. Det är därför som jag är byrådirektör ; )
Jag leder arbetet och du verkställer...

Så fort mannen kom åt så rök de fula masonitplattorna i taket... En måste ju säga att pärlspont är betydligt snyggare.

Garderob borta, masonit på vägg och i tak väck!

Renoveringen har nu gått in i en ny fas. Förut kunde man andas ut på nedervåningen då övervåningen var ett fullständigt kaos. Nu är renoveringen igång på nedre plan.

Vårat underbara vardagsrum, ett rum för avkoppling eller kanske inte...

Nu gäller det att bita ihop och stå ut. Jag hatar när det är stökigt och grejer överallt. Det går mig fullständigt på nerverna. Var sak har sin plats är min filosofi. Men det funkar inte riktigt nu. Så jag är tacksam att man kan fly upp till övre plan. Där finns ett färdigt sovrum med ett jätte stor platt tv. Efter dusch så fungerar det rummet både som sovrum och tv rum : ) Innan dusch vågar man inte lägga sig på sängen för vi är grymt skitiga varje kväll, snuskigt. När det värsta renoveringen är över blir det till att ligga i lut en vecka...

Nu lite bilder på vad byrådirektören sysslat med : )

Nästan färdig, i morron ska den få ett par ben också, nu står den på ett par klossar. Jag vill ha upp den från golvet.
Stegen som står bredvid använder vi som en herrbetjänt. Dvs man slänger kläder över den.


Det fattades ett handtag, så de gamla hålen spacklades igen och nya borrades och så fick det ensamma handtaget sitta på mitten av översta lådan.

En lååååång förklaring på ett enkelt problem *s*

Och så lite fint för ögat.

Jag är himla nöjd med den lilla söta byrån. Den fick plats i sovrummet.

Nu ska jag bumsens hoppa i säng, trött är bara förnamnet. Vilket den uppmärksamme nog noterat i bloggen. Tydligen så skrev jag två inlägg igår.... Har inget minna av det första. Måste skrivit det på morronen, men hur jag än funderar så kommer jag inte ihåg det. Så morgoninlägget skrevs som om det var lördag och det jag sen skrev på eftermiddagen blev för söndagen.

Rörigt
*********************

1 kommentar:

  1. Ja vad ni jobbar och står i.
    Även om det är lite jobbigt när det är stökigt så känns det ju så bra efteråt när man ser resultatet!

    Nu ska jag ut på promenad med min vackra Hinica av Basta
    Kram//L

    SvaraRadera