fredag 10 augusti 2012

Som att kasta pärlor för svin.

Ungdomsgänget, putsar sig och gonar sig i solen efter att ha blivit flott trakterade med spagetti. Efter denna chantila måltid så drar de sig tillbaks upp på bergskammen (läs stenen) Där sitter man bra och kan hålla koll.

För några veckor sen så var vi på Lantmännen och handlade, jag behövde bland annat kutterspån till kaniner och höns. När jag väl var där så föll min blick på havresäckarnaa och jag tänkte ahh.... Jag köper en till kaninerna och hönsen där hemma. Mitt minne sa mig att både tunnan med hönsfoder och kaninfoder var halvfulla. Alltså så passade det bra att dela upp säcken och blanda med det foder jag hade hemma. Genom att blanda en halv säck havre i fodertunnorna så blidde det ju fulla igen : )

Aldrig mer att jag köper havre. Mina kaniner äter BARA rabfor och hönsen äter BARA pulfor. Havren den sprids runt till skogsmöss och fåglar. Det var tre veckor sen jag handlade havren och den är fortfarande varken populär eller ens ätbar enligt mina höns. De stirrar på mig som om jag är en idiot när jag fyller på deras matbar. Snabbt äter de upp pulforen sen springer de efter mig under dagen och tigger annat. Havren den ligger kvar i matbaren. Sicka jädra höns. Det går lite bättre med kaninerna, de äter åtminstone men inte mycket. Skickligt så tar de rabfor pelletsen först och sen om det inte finns något annat ja då kan de äta lite av havren som ligger kvar. Till och med så att de föredrar höt framför havren. Så havre det lär jag aldrig köpa någon mera gång till dessa bortskämda djur. Men jag skall pröva med vete nästa gång till hönsen i alla fall, det sägs ju att höns uppskattar vete.

Fast jag "vete" sjutton om mina gör det : /


Ha nu en härlig fredags kväll. Här spöregnar det så vi håller oss inomhus.

********


2 kommentarer:

  1. Gäss bara älskar havre, inte för att ge dig några dumma idéer men det är supertrevligt , hälsar Anne-Marie som hittade bloggen via alternativ

    SvaraRadera
  2. Gäss stod på önskelistan här men eftersom sambon vägrar att närvara eller hjälpa till vid slakt så får jag vänta med dem.

    Välkommen till min sida : )

    SvaraRadera