måndag 13 augusti 2012

Lättbakat bröd med innehåll.

 Varje vecka så bakar jag matbröd. Vi har inte mycket plats i frysen så en deg som ger två limpor räcker. Inte heller så är vi några stor ätare när det gäller bröd. Jag äter det nästan uteslutet bara till frukost. Och kanske lite mer nu till i höst då jag tycker att det är gott med soppa : )

 Bröd i affären är fruktansvärt tråkigt. I mitt bröd så petar jag ner det mesta, varje gång jag bakar så är det ett experiment. För bara något år sen så svor jag högt bara av tanken på att baka. Jag har aldrig kunnat baka och trodde inte heller att jag kunde lära mig. Men nu får jag nog säga lite stolt att jo, jag kan baka : )
Hönsen har i alla fall uppskattat alla mina misslyckade bak. De har kalasat på vidbränt, ojäst och allt där i mellan.

Till veckans bak så fylldes degen med:

50g jäst. Jag använder numera alltid torrjäst.
3 dl grovt.grahamsmjöl
Ca 6-7 dl vetemjöl (jag höftar alltid, känner hur degen känns. Lägger till lite mer om den är för kladdig.
1 dl olja
1 msk salt
2 dl vetekli
1 dl linfrö
1 dl skalade solroskärnor
3-4 msk med rosmarin
3 strimlade mangoldblad
3-4 finhackade vitlöksklyftor
1/2 inlagd (grillad och mjölksyrad) strimlad röd paprika
Ca 6 dl ljummet vatten

Jag tror att det var allt : )

 Jag brukar börja med det som ska fylla brödet. Vetekli och torrjäst i bunken och rör om. I med resten; solroskärnor, linfrö, rosmarin, magoldbladen, viltlöken, paprikan, Rör om.

Häll i 6 dl fingerljummet vatten och salt, rör om. Sen rör du ner grahamsmjölet och börjar röra ner vetemjölet. Ta lite i taget så att degen får en fin konsistens.

(Har jag nu glömt att skriva nån ingrediens så i med den med : )

Jag vill att degen ska vara lite kladdig,  hellre det än för torr.

Låt degen jäsa under bakduk, minst rumsvarmt och dragfritt ca 1 timme.

Efter en timme sätter jag på ugnen på 250 grader. Ugnar har olika personlighet, våran måste sättas på det högsta för att få upp höjden på brödet. I ugnen på mellanläge så har jag en plåt med kanter runt om.

Slå degen på lätt mjölat bakbord, dela den i två delar.
Knåda en del i taget, ju mer du knådar ju bättre blir resultatet (Jag orka knappt 5 minuter)
Ta ev mer mjöl på händerna och på bakbordet om degen känns för kladdig, den ska inte fastna i händerna.

Forma degen till en liten limpa. Lägg den sen i en oljad 4 kantig avlång sockerkaksform. Ett enkelt sätt att få en fin limpa : )

Formen kan du olja och ha redo innan du börjar att knåda degen. Jag har flera formar så jag kör två åt gången. Låt de två bröden jäsa ytterligare 30 min under bakduk, i rumsvärme och dragfritt i sockerkaksformen.

Efter den andra jäsningen så sätter du in sockerkaksformarna med brödet i, i ugnen på plåten. Häll på ett 1/2 glas varmt/hett vatten på plåten och snabbt igen med luckan. Den heta ågan får brödet att resa sig.

Efter 10 min kan du sänka värmen till 170 grader. Man får testa lite med sin egen ugn. Jag gräddar tills det börjar att lukta gott, eller tills brödet börjar se klart ut *ler* Ca 15-20 min skulle jag tro att det tar.


Alla ingredienser i detta bröd utom jästen kan bytas ut mot egna ideer. Jag har laborerat länge nu och kommit fram till att jag föredrar torrjäst framför den färska. Den håller längre. Jag har alltid flera paket hemma och den är inte lika känslig för värme som den vanliga jästen när man bakar. Torrjäst klarar upp till 40 grader så det är inte supernoga att kolla tempen på degvätskan.



Och vet ni blomman i rabatten har slagit ut. Den är sagolikt vacker tycker jag. Bilder på den blir det självklart i bloggen i morron : )

Ha nu en fin kväll!

*********





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar