måndag 27 augusti 2012

Frön och reflektion över gamla sidentäcken.

Förberedelserna inför nästa års odlingar börjar så smått ta form. Det blir fler land och större. Pinnlådorna ska jag ha kvar men odla annorlunda. Nästa år blir det också pallkragar eller hemmabyggda såna. Upphöjda bäddar blir det i alla fall. Jag har några sådan och några i marknivå, helt klart så växer det sämre där än i de upphöjda som är fyllda med godis på insidan och ett bra lager jord på ovansidan. Mina fönster finns det en tanke att jag ska sätta ihop till ett litet växthus på något sätt. Det lilla torpets alla tomma ytor (har vi några sådana?) fylls nu med fat och brickor där frön ligger och torkar. I våras var alla upptänkliga platser fyllda med förgroddat, både för mycket och för tidigt, det misstaget tänker jag inte göra om nästa år.

I går var jag på loppis och köpte två gamla fina sidentäcken för en 50 lapp. Bad om tvättråd här i bloggen och fick svar på ett forum som jag "hänger" en del på. Sen googlade jag lite också och hittade en blogg där de sålde två sidentäcken i samma färg: Niohundrafemtikronor....!? Och en blogg där bloggerskan hade kommit över två sidentäcken för 800 kronor och var överlycklig för det. Det påpekades i den bloggen hur svårt det var att komma över sidentäcken till ett bra pris sen Camilla Thulin i en intervju berättat att hon samlade på gamla vackra sidentäcken. Där ser man, jag har alltså gjort ett redigt fynd då med mina 50 kronor ; ) Eller så är bristen på billiga sidentäcken ett Stockholms syndrom *ler*

Ha en fin måndag!

******


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar